Com s’ha vist el segle XIV va trobar-se
amb uns hiverns freds que feren minvar la producció agrícola amb l’eclosió
d’algunes pestes. Aquell context, sumat al creixent endeutament de la corona,
dels nobles i de l’església sense prestadors jueus, va derivar en un augment
dels impostos sobre els plebeus i en el conseqüent empitjorament de la pagesia
sota els Usatges. Els pocs jueus que quedaven, foren espremuts fiscalment per
Martí l’Humà obligant-los cada cop més marxar de la corona. Al final de segle
va petar tot amb una crisi econòmica molt profunda que va afectar a tots els
estaments i al propi destí de la Corona d’Aragó. Vila–rodona es trobà implicada
entre diferents fronts que continuaren durant el segle XV. En aquell, i com en
els dos anteriors, els hiverns continuaren sent cada cop més freds. Allò
comportà pitjors collites, més necessitat de recursos i molta misèria per als
pagesos i ramaders. A aquell rerafons s’hi afegí que la noblesa va tornar a
començar el seu joc preferit, les batalles. Sota raons dinàstiques, les
diferents faccions del moment defensaven a qui pensaven els afavoriria. En fi,
que el caos i la guerra civil va fer acte de presència pel territori català.
El
primer capítol d’aquells conflictes ens arribà l’any 1410 quan l’últim comte de
Barcelona, Martí I l’Humà, va morir sense descendència. Acte seguit, i amb un
tro i corones per ocupar, aparegueren els pretendents per encetar una guerra
civil que agreujaria la crisi vigent. Per una banda el Regne de Castella feia
temps que tenia posat l’ull sobre el seu màxim competidor, la Corona d’Aragó, i
per l’altre els nobles locals catalans recolzaren en gran mesura un candidat
nascut pel territori. Els primers, i amb el suport del Papa de Roma, defensaren
el fill de Joan I de Castella de la dinastia dels Trastàmara, Ferran
d’Antequera. Els segons es posaren al costat del comte d’Urgell, de Jaume II.
Mentre aquella guerra civil començava
l’economia camperola no havia millorat massa i l’economia de subsistència
predominava davant la mercantil. Al terme de Vila–rodona per exemple, es feia
clar el predomini de pagesos en front artesans, comerciants i nobles amb uns
Tamarit controlant encara les terres veïnes de Vilardida i Rodonyà. Cereals,
vinya, lli i cànem movien els grans cultius de mercat mentre que l’horta de
regadiu els petits de subsistència. Tot i així existia una dualitat entre els
pagesos residents al poble i els pagesos de mas (Miquel, 2004). Els primers
representaven una classe camperola més modesta mentre que els segons ostentaven
una major independència, riquesa i patrimoni. Les masies es distribuïen en dos
eixos principals, el riu Gaià i el camí de Barcelona, actual carretera de
Canferrer. Òbviament les raons de transport dels productes i el regadiu dels
conreus condicionaren aquell escampall de masies. A més Barcelona influïa molt
en aquella economia. Sols cal mirar la moneda més emprada en aquells temps, la
lliure barcelonina, per entendre l’hegemonia de la ciutat sobre la comarca. De fet
amb aquella moneda se solien pagar les dots en els casaments. Per terme general
la família de la donzella aportava entre 30 i 50 lliures com a dot en una
celebració de noces que solia fer-se a casa del nuvi i en privat. El costum
generalitzat de fer-ho a l’església arribaria més tard sota altres pressions, les fiscals.
Havien passat dos anys de l’inici de la
guerra per la Corona d’Aragó. Al final Ferran d’Antequera en va resultar
guanyador. Així fou que durant el 1412 s’imposà la seva solució, el Compromís
de Casp, on Ferran de Castella esdevingué el successor de la corona d’Aragó.
Els decrets castellans, més antisemites que els catalans, feren acte de
presència aquell mateix 1412 amb una Església en peu de guerra en contra els pocs
jueus que quedaven a la península. Per exemple el decret proclamat a Valladolid
el 2 de gener de 1412 prohibia a tots els jueus comerciar amb els cristians,
treballar com a artesans i realitzar préstecs (Forcano, 2014). Jaume, sense
recolzament jueu, no va voler acceptar la derrota i en el 1413 va iniciar una
nova revolta que simplement el va portar al fracàs i a la presó. Allí hi
moriria vint anys més tard, concretament en el 1433. Però les batalles entre
nobles i la nova dinastia no va resoldre la crisi que s’arrossegava des del
segle passat. Així que en aquell mateix 1413 la pobresa, els abusos feudals
sota els Usatges i una noblesa tocada per la guerra, va fer enlairar en armes
els més desfavorits d’aquella piràmide social, els remences. Òbviament aquelles
eclosions d’indignació foren neutralitzades a cop militar. La por en aquell
context va fer també que multitud de rabins i alts càrrecs jueus es
convertissin al catolicisme durant el 1414, l’any anomenat de l’apostasia.
Molts d’aquells jueus, sabent llegir i escriure, van accedir a alts càrrecs
tant de l’administració com de l’Església que els havia empaitat.
Arribats
al 1416 el rei d’Aragó, Ferran d’Antequera, va expirar deixant el tron al marit
de Maria de Castella, Alfons el Magnànim. El nou monarca es dedicà a les seves
expansions per Nàpols deixant de banda a Catalunya. Aquella estratègia agreujà
la crisi arrossegada des de finals del segle passat amb uns remences enfonsats
en la misèria i el patiment. A més la necessitat de divisa per a les noves campanyes
d’expansió feren que un any més tard, en el 1417, es produís un canvi radical
amb l’establiment d’un pagament fix, anual i en diner per les terres i
propietats explotades. Aquella renovació de contractes va diversificar i
ampliar els beneficiaris dels impostos però també va obligar a millorar la
producció de les terres per a poder pagar les noves taxes. Aquella nova
situació va propiciar l’aparició d’uns nous intermediaris formats per membres
de la baixa noblesa, camperols espavilats i artesans, que feien de gestors
entre el pagès i el senyor feudal. A Vila–rodona la seu episcopal cobrava els
nous impostos a través d’aquells intermediaris que també s’emportaven els seus
honoraris. Una nova classe de pagès benestant s’estava macerant. Però les desgràcies
no anaven soles i quatre anys més tard, en el 1421, va començar una gran plaga
de llagostes pel territori que no va esvair-se fins l’any posterior. La
situació camperola esdevenia doncs tant castigada que l’únic que els quedava a
aquells era fer trampes. Durant l’any 1429 la Universitat de Vila–rodona va
haver de realitzar un cens per al cobrament d’impostos. En aquell cens s’hi
detallaven 38 focs al poble i 5 en masos del terme, fet que indicava un cens
incomplet. De fet de masos gairebé n’hi havia el triple pel que simplement
molts declaraven menys per pagar menys taxes. És feia obvi, però, que la
majoria d’habitants que vivien al terme de Vila–rodona ho feien al poble mentre
que una minoria ho feia en els masos veïnals. Aquells nuclis familiars solien
estar formats en la majoria per dos fills a Vila–rodona i de tres a cinc en les
masies. En ambdós el primogènit n’era l’hereu per evitar la dispersió de la
propietat (Miquel, 2004). Aquella figura va tenir més incidència en els masos
que al poble de Vila–rodona, tot i que era el costum més generalitzat en totes
les herències. Aquell conjunt de propietats agrícoles eren diferents en funció
de la banda del riu Gaià observada. La banda oest, la més sarraïna i inhòspita
en el passat, restava molt menys cultivada que la banda est, la primera en ser
ocupada i dominada sota el comtat de Barcelona. Per tant cal imaginar el
territori amb més erms i bosc a ponent que no pas a llevant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp