L’ordre dels Templers va esperar que el
jove comte assolís la plena adolescència. En aquelles èpoques l’esperança de
vida era tan curta que la majoria d’edat es donava poc abans dels setze en tots
els estaments socials. Cal pensar que als 40 ja eres força gran, als 50 molt
vell, i als 60, si hi arribaves, eres un revell. Així doncs no fou gens estrany
que Jaume I fos coronat als quinze anys. Aquell 1218, Jaume I, un rei molt
jove, s’hagué d’enfrontar a un rerafons d’intrigues i corrupcions per palau.
Com havia passat en el segle XI, els nobles volien altre cop més poder i menys
dependència del comtat de Barcelona. Tot i la feina dels Templers, el jove
Jaume I no va poder contenir les ànsies i les ambicions dels nobles. Vet aquí
que entre el 1226 i el 1227 aparegueren multitud de conflictes entre Aragó i
Catalunya. La sortida a aquella situació era l’acció militar amb la promesa de
més terres per als nobles. Allò tornaria a unir-los sota el comtat de
Barcelona. De fet molts sarraïns esdevenien encara una amenaça per a la costa
catalana. La pirateria musulmana, i des de les Balears, assetjava molt sovint
el litoral. Així fou que en el 1228 Jaume I va iniciar la conquesta de Mallorca
sota el recolzament de la burgesia, de molts financers jueus i de la noblesa
catalanes. La burgesia i els jueus desitjaven un mar segur per a les
mercaderies i la noblesa noves terres. Òbviament Jaume I va concedir privilegis
a tots els anteriors en contra dels esbufecs de l’Església, sobretot quan es
tractava dels jueus (Forcano, 2014). Aquests, per exemple, no havien de pagar
el delme al clergat, la qual cosa sí que havien de fer els cristians. Al final
però, la pressió eclesiàstica fou prou poderosa per tal que Jaume I dictés
prescripcions antijueves. Fou durant aquell 1228 que va prohibir als jueus
exercir càrrecs d’autoritat sobre cristians. Tot i així, Jaume I va continuar
tenint cura dels seus jueus que li generaven importants ingressos. Aquell
proteccionisme del comte envers als seus financers semites, va atiar molts
atacs contra els calls jueus, fet que era contestat amb fortes represàlies
comtals contra els agressors.
Mentre Jaume I assolia una nova
estabilitat per a la corona, la vall del Gaià donava suport a les seves
conquestes i a l’església. El 25 de març de 1229 Ramon Alamany de Cervelló, i
la seva esposa Gueraua de Cervera, donaven les terres de Romaní al monestir de
Santes Creus. També durant el mes de juny el mateix noble va fer redactar
testament on cedia a la seva mort els termes i gent de Pont d’Armentera i el
dels Gaians al citat monestir. Es feia obvi que aquella potent dinastia dels
Cervelló ajudava al poder eclesiàstic del moment. Però també les relacions amb
el comte de Barcelona eren de favor mutu ja que aquell setembre Ramon Alamany
de Cervelló va participar en la batalla de Portopí i en la presa de la ciutat
de Mallorca. Per tant la vall del Gaià participava d’aquella etapa d’expansió i
conquestes amb el cognom Alamany entre ells. Cal indicar que durant aquest
segle els cognoms, tradició iniciada en el XII, comencen a ser cosa més comuna.
Però no tot foren flors i violes ja que
les guerres portaven pobresa i la pobresa manca d’aliments. Sols un any més
tard de les gestes de Ramon Alamany de Cervelló, aquell moria després de la
Pasqua. La causa? Una epidèmia de pesta per la vall del Gaià durant aquell
1230. Tot i així, i dos anys més tard, la maquinària de guerra no es va aturar.
Corria el 1232, any en què va néixer Ramon Llull, quan les tropes de Jaume I
assoliren la conquesta de València. Ambdues conquestes, Mallorca i València,
denotaven clarament que la corona catalana volia expandir-se comercialment pel
Mediterrani. La burgesia hi albirava béns mercantils mentre que els nobles sols
ensumaven riquesa de l’antiga, més finques. Aquella dualitat d’interessos
implicà en part la futura crisi del sistema medieval on uns augmentaren els
seus guanys i els altres s’estancaren. Però l’ocupació de territoris sarraïns
no sols implicà riqueses per als alliberats de la terra, sinó que comportà que
molts musulmans i jueus es barregessin amb els cristians invasors. Potser per
aquesta raó Jaume I, i reunides les Corts a Tarragona l’any 1234, va prohibir
totalment, i sota pena greu, que jueus, musulmans o cristians es convertissin a
qualsevol fe de la competència. En cas que un cristià es passés al judaisme,
seria cremat viu. En fi, que el proselitisme semita, musulmà o jueu, s’havia
acabat per sempre, i els calls de Santa Coloma de Queralt, Reus, Valls,
Montblanc, Alcover, Sarral, Esplugues i la resta de pobles de la comarca
continuarien aïllats dins els seus carrers, negocis i religió. No obstant això,
les activitats comercials romandrien ben vives. Evidència d’allò en fou que el
comte de Barcelona, Jaume I, potenciava el comerç de molts pobles atorgant
protecció i custòdia a tots els assistents al seu mercat. Això mateix va passar
a la vila del Castro Creixent, a la Vila–rodona actual, quan en el 1256 el rei
va donar aquell privilegi a aquell poble (Porta, 2014).
Passaren
els anys i ara la gran amenaça per al territori català serien els regnes
septentrionals de l’actual França. De fet durant el 1244 aquells havien sotmès
Occitània, regió que tindria en el futur un fort nexe amb el poble de
Vila–rodona. Mentre Jaume I ordenava la redacció de El Llibre dels Fets, la pau
amb els regnes de França no semblava produir-se. No va ser fins catorze anys
més tard que un Jaume I amb cinquanta-cinc anys signava el tractat de Corbeil
renunciant a Occitània mentre el rei francès feia el mateix amb els comtats
catalans. Aquell 1258 va significar una nova estabilitat per a tota la Corona
d’Aragó. Però divuit anys més tard aquell equilibri es va trencar amb
conseqüències nefastes sobre aquella vall del Gaià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp