Calien molts diners per a portar
l’aigua fins Vila–rodona. Per desgràcia aquestes divises ja no podien ser
prestades entre cristians. L’any 1179 el Papa Alexandre III dictaminà penes
d’excomunió a tot cristià que fes usura, és a dir, que prestés diners amb
interessos. Allò es fonamentava amb l’Evangeli de Lluc (6, 35) on diu que feu
bé i presteu sense esperar res. Si els cristians no podien finançar obres,
qui ho faria? Doncs allò deixà la porta oberta a una ètnia que cada cop
quedaria més separada del món medieval cristià, els jueus. Aquests no dubtarien
en tot el futur que els quedava a esdevenir financers enriquint-se amb elevats
interessos a cobrar. A partir d’ara molts jueus es convertirien en grans
fortunes, i molts en addictes al joc. Potser per a protegir-los, o potser per
aïllar-los més, aquell mateix any, el 1179, el III Concili del Laterà obligà
als jueus a viure en barris propis, els calls jueus, separant-los dels seus
conciutadans cristians (Forcano, 2014). Allò provocà que els jueus que continuaren
vivint isolats en masies i medi rural patissin una forta amenaça. La
conseqüència fou evident, malvendre les propietats rurals per dirigir-se als
calls de pobles i ciutats com els de Montblanc, Santa Coloma de Queralt, Valls,
Vallmoll, Sarral, Tarragona, Barcelona i d’altres. Així doncs la Corona va
promoure que els jueus es fessin prestadors a canvi però de fortes taxes que
cristianament pagaven a la Cort. Això provocà que cada cop els jueus tinguessin
més i més privilegis emparats pel comte de Barcelona i els seus nobles. El
problema era que l’Església no en veia ni cinc dels semites i feia temps que
els hi tenia ganes. De fet aquests es farien força poderosos econòmicament
esdevenint una clara competència en contra de l’estament eclesiàstic. Tot allò
desembocà en una sèrie d’hostilitats en contra dels jueus que desembocarien en
freqüents atacs al calls jueus. Molt sovint aquests serien simplement per
esborrar i cremar les llistes de deutes i deutors. L’Església, d’aquella
asalts, n’instigà uns quants.
Lluny de
la vall del Gaià, i arribat també l’any 1179, fou signat el tractat de Cazola
renovant el de Tudellén. En aquell nou pacte el rei de Castella renunciava a
València i Dènia mentre el d’Aragó a Múrcia. Com a conseqüència d’allò Castella
s’expandiria pel Guadiana i pel Guadalquivir mentre Aragó ho faria pel
Llenguadoc occità, pel Rosselló, pel sud dels comtats i per l’oest de la
Mediterrània. És a dir, que la vall del Gaià restaria allunyada de conquestes
militars i d’amenaces infidels. Allò va possibilitar un important quadre de
millores per a Vila–rodona. L’any 1188, i amb la finalitat de fer desaparèixer
els impostos que el monestir de Santes Creus pagava al bisbe de Barcelona per
la Vinya dels Tallers, es va buscar un acord entre ambdues parts. D’allò en
sortí la carta de concessió de pas de rec de l’aigua de Santes Creus cap als
molins i hortes de Vila–rodona (Comas, 2014). A canvi d’allò però, s’havia
d’extingir l’impost anterior. Fou durant l’octubre de 1188 que el bisbe de
Barcelona, Bernat de Berga, i l’abat de Santes Creus, Hug, signaren aquell
acord. Allò en breu permetria la construcció de la sèquia que portaria l’aigua
des de Santes Creus fins a Vilardida passant per Vila–rodona, uns 8.849 metres
de canalització. Per tant, i durant aquell final de segle, la pau i les
millores fruïren pels voltants de Vila–rodona. Hem de suposar que qui va
finançar el projecte fou capital jueu ja que els cristians tenien prohibit el
préstec de diners. Fos com fos, aquella obra aportà aigua a tres estructures
fonamentals del terme: els molins, la farga i les hortes. El primer esdevindria
la forma més important de renda del senyoriu ja que tota la pagesia hauria de
pagar per utilitzar-los. El segon, la farga, resultava fonamental per a la
fabricació d’eines de camp i d’armes de guerra. El tercer es basava en el dret
de regar les terres circumdants a la sèquia si es complien dues condicions. La
primera que el molí restés ben proveït d’aigua, i la segona, que el canal
romangués en bones condicions. De tot allò n’eren responsables la pagesia
usuària del regadiu. Gràcies a aquella possibilitat de poder regar, l’expansió
de molts horts pel terme de Vila–rodona s’esdevingué un fet molt positiu. Però
la sèquia tenia un greu problema, una murga que tindria conseqüències durant
tot aquell mil·lenni i el següent. La dificultat era el seu substrat geològic.
Això es faria especialment ben palès al nord en un lloc anomenat la Trona. Allí
sorres i argiles eren soscavades pel riu Gaià. De tant en tant, aquells
materials eren arrossegats per pluges, torrents i pendents taponant la sèquia
(Rubió, 2007). I vet aquí per què el bisbe, senyor jurisdiccional i baró de
Vila-rodona, havia acordat que els pagesos havien d’escurar i mantenir la
canalització en òptimes condicions. En fi, que el molí i tota la maquinària
hidràulica bisbal rendirien sota l’interès de l’aigua per a regar. Però el
pitjor problema vindria uns segles més tard al meandre de l’esmentada Trona, un
exemple que ja detallarem conseqüència de tot l’anterior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp