Vila–rodona gaudia d’una gran
importància estratègica i econòmica. El seu senyor feudal, i bisbe de
Barcelona, prou se’n cuidava de visitar-la una mitjana de un cop cada sis anys
per fer-ne inventaris o revisar la moral dels seus habitants. El celibat dels
seus clergues i el concubinatge dels fidels era un tema sovint preguntat,
averiguat i sancionat. Més d’un cop el bisbe rebia testimonis acusant a algun
dels seus clergues per concubinatge, alcoholisme o usura. Cal afegir que la
parròquia de Vila–rodona ostentava un gran nombre d’aquests homes de Déu entre
diaques, sotsdiaques, hebdomedàries, escolars, monjos, beguines, begards i
beates (Martí, 2016). Tot plegat denotava la importància d’aquesta vila en
aquell segle XIV.
Tot i tenir Vila–rodona una economia
creixent, Santes Creus va obtenir el privilegi del mercat. El 7 de juliol de
1312 el comte Jaume II concedia al monestir de Santes Creus el permís de fer
mercat tots els dissabtes. Aquell fet promouria l’afluència de molts visitants
a aquella població cada dissabte, inclosos els habitants de Vila–rodona. Mentre
la política expansiva de la Corona d’Aragó no s’aturava i en el 1318 els
Almogàvers ja havien creat el ducat de Neopàtria a Atenes, un ducat que duraria
fins al 1390. Però passats nou anys d’aquella ocupació per les armes
almogàvers, l’any 1327 en Jaume II moria i era enterrat a Santes Creus. Aquell
mateix any el tron passaria a Alfons III el Benigne qui va engreixar la crisi
del moment amb més despeses per la guerra i en un error de maniobra amb els
seus financers.
Inicialment Alfons III va protegir els
seus prestadors, els seus jueus. De fet els atorgà més drets i privilegis però
arribat l’any 1329 va contraure matrimoni amb Elionor de Castella, una antisemita
dèspota i ambiciosa. Sota la influència d’Elionor l’any 1330 n’Alfons III
decretà que tots els jueus paguessin un gruix important d’impostos per a les
guerres que la corona mantenia amb Granada i Sardenya. En aquest paquet exigia
que els semites fessin una declaració de tots els seus béns amb la clara
intenció de fiscalitzar-los més i millor. En conseqüència molts jueus
començaren una hègira de la Corona, fugida la qual provocà la marxa de molt
capital i la manca de moneda i préstecs. En fi, que l’economia s’enfonsà, els
preus augmentaren i les revoltes feren acte de presència. Finalment l’any 1334
Alfons III va anul·lar l’ordre que els jueus fessin aquella declaració de
renda. Dos anys més tard, el 1336, el comte expirava deixant la corona a Pere
el Ceremoniós.
En tota aquella etapa els Almogàvers continuaren recolzant la
política expansiva dels comtes de Barcelona i de la Corona d’Aragó. Tot plegat
fou un segle dedicat a la creació d’un gran exèrcit per ocupar molts territoris
mediterranis i que implicà moltes obres públiques i monstruoses despeses amb
uns jueus fonamentals com a financers. En resum, fou un segle de molts
dispendis, molts impostos i poques condicions de vida per a la pagesia. No fou
gens estrany que plagues i males collites agreugessin aquell context fent
endeutar d’allò més als comtats catalans, un cercle viciós que va fer altre cop
pujar els impostos i empitjorar les condicions de vida de la pagesia. De fet
els Usatges, o mals usos, ja resultaven prou pesats per a la pagesia. Aquell conjunt
de lleis permetien que els nobles s’apropiessin de les terres a la mínima
infracció. Exemples on els béns podien ser requisats en favor del senyor feudal
eren si una muller cometia adulteri o si un home sense fills no havia deixat
testament per escrit. La noblesa s’havia transformat en un poder molt ben
estructurat i jerarquitzat amb comtes, vescomtes, nobles, o rics homens,
barons, o magnats, i finalment els cavallers, o milites. Tots ells, i també
molts plebeus, transferien el seu cognom de pares a fills. Aquella estructura
feudal romangué així fins ben passat el començament del segle XVIII.
Vist tot
l’anterior, i amb un endeutament exagerat de l’estat, la solució fou emetre
deute públic on la burgesia, banquers i comerciants jueus prestaven diners a la
corona i aquella els hi havia de tornar amb importats interessos, privilegis i
protecció dels seus calls (Forcano, 2014). Allò va enfonsar encara més
l’economia productiva catalana ja que els qui podien invertir en noves
indústries com fargues, artesanat o molins, ara preferien deixar diners al rei
i viure de renda, un fet semblant que es repetiria entre banca i estat durant
el segle XXI. Amb tots aquells possibles empresaris transformats en
rendistes, el món rural va restar deixat a la mà de Déu. L’Església, delerosa
de poder davant els competidors jueus, acusaria a aquests de la malastruga i de
les epidèmies. Tot i les manipulacions eclesiàstiques, l’economia productiva i
comercial que la pagesia representava va continuar molt afectada. A aquella
sols li quedava encomanar-se a algun sant. De fet cada població en tenia un. En
el poble de Vila–rodona era Sant Llorenç i de fet l’any 1337 en tenim cita de
la capella de Sant Llorenç dins de la parròquia del castell episcopal de
Vila–rodona. És a dir que l’església romànica d’aquell poble estava encomanada
ja a aquell sant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp