Davant tot aquell context de pau,
regadius, molins i farga no fou estrany que molts volguessin poblar
Vila–rodona. De fet el 22 de març de 1190 la Seu Episcopal de Barcelona, i sota
el bisbe Ramon, atorgà la carta de població d’aquell poble sota el nom de Vila
del Castell Creixent (Castelli Crescentis), nom el qual indicava quina
era la percepció del bisbe d’aquella localitat. Davant la disponibilitat
d’aigua, molins, muralla i farga, el bisbe no regalava el poblament. De fet
aquella nova carta implicava fortes pressions fiscals i jurídiques sobre els
pagesos de Vila–rodona. Tot plegat era senyal que les millores productives
endegades havien de comportar importants beneficis als nobles. Així fou que
sota aquell nou contracte sorgiren per Vila–rodona els pagesos afocats i els
pagesos de remença. L’afocat podia marxar del predi o possessió sense
redimir-se, el remença no ja que restava lligat a la terra. L’afany dels nobles
per a obtenir més i més beneficis dels plebeus també s’observava en els
contractes de les fargues. La de Vila–rodona pertanyia al bisbe de Barcelona,
Ramon, qui la tenia en donació a Pere Fabra a canvi de la meitat de tot
allò que es treballés en la ferreria.
En conjunt aquella fi del segle XII
esdevenia un context de fortes pressions fiscals, jurídiques i laborals que
també patiren els pagesos de Vila–rodona. De fet el poder feudal, noble o
eclesiàstic, s’estava imposant amb fermesa a dos nivells, restant-los llibertat
i obligant-los a noves tasques, i tot allò en benefici del senyor feudal. Tot
plegat era entès com un feina a complir davant la classe superior dels nobles.
És a dir, els plebeus se sentien inferiors i obligats moralment a obeir les
condicions pactades. O dit d’una altra manera, l’aristocràcia havia aconseguit
ser vista com un model ètic i social superior. Allò els regalava la total
capacitat d’impartir el poder mentre que els plebeus es creien mancats de
l’aptitud per a governar. Aquell context va propiciar que els nobles
s’ensenyorissin oblidant els codis morals que els havien de fer mereixedors de
llur estament. Si abans, per exemple, l’ordre de cavalleria havia de complir el
celibat, ara s’ho saltaven. O si abans calia cultivar la lectura i el
coneixement, ara preferien més batallar que simplement saber llegir i escriure.
Per tant els coneixements, els textos i la religió restaren en mans
eclesiàstiques durant uns quants segles, una església que esdevingué la gran
educadora de nobles i plebeus, és a dir, els imposà la seva convicció del món
ampliant alhora el seu poder en contra competidors com jueus, musulmans o
altres nobles. Tot i així, i donat l’alt nivell cultural, tècnic i lingüístic
de molts jueus, aquests accedien fàcilment a alts càrrecs de la cort o com a
funcionaris de molts nobles. A més, i a diferència dels cristians, els jueus
practicaven una major higiene corporal, una altre senyal dels seus majors
coneixements sobre la salut. De fet els metges jueus eren ben reconeguts davant
el desastre dels cristians (Forcano, 2014). No obstant això, l’Església no
parava de prohibir la consulta a aquests facultatius tot i que molts papes,
bisbes i prelats tenien privadament metges semites.
Independentment dels afers mèdics
anteriors, de les condicions de les cartes de poblament abans indicades, i de
la prepotència dels nobles, Vila–rodona continuà sent un destí desitjat per
molts plebeus. Arribat el 1192, any durant el qual s’incorporà el Pallars Jussà
a la corona d’Aragó, el bisbe de Barcelona va emetre una nova carta de
poblament per a Vila–rodona, senyal que la vila del castell creixent seguia en
bona línia i que moltes terres restaven disponibles, potser les malvengudes per
molts jueus en la seva hègira cap als seus calls a les ciutats.
Dos anys
més tard, en el 1196, va morir el comte Alfons I passant la corona a Pere I el
Catòlic. Sols un any més tard s’escriuria un dels primers documents en català
avui dia conservats, les Homilies d’Organyà. Cal indicar que la majoria de
documents oficials als quals s’ha fet referència, es redactaven en llatí quedant
el català com a llengua popular del territori, com a sermo vulgaris. Les
misses es feien en llatí però ja pocs plebeus i nobles guerrers l’entenien.
Aquelles misses a Vila–rodona es feien en una modesta església romànica situada
entre l’actual Plaça dels Arbres i sota l’actual temple. Hem de suposar que
aquella antiga església era d’una sola ala amb un porta lateral orientada al
sud i amb un absis encarat a llevant. Així ho semblaren indicar els fonaments
apareguts i fotografiats durant les obres de pavimentació de la Plaça dels
Arbres l’any 1985 (Arxiu Santesmases-Rabadà). En concret es va catalogar una
paret d’orientació nord sud que en seria l’oposada a l’absis. Les parets
laterals s’endinsaven sota la capella actual. Al voltant d’aquella esglesiola
s’hi situava el cementiri medieval. De fet, multitud de restes humanes foren
exhumades durant les mateixes obres de 1985. Aquella necròpolis s’estenia fins
davant mateix de l’actual Ajuntament. Tanta extensió sols responia a un causa,
el gran gruix de difunts que en breu hauria de soterrar. El període de fort
creixement demogràfic iniciat prop el 1175 s’aturà a finals d’aquell segle
(Comas, 2014). Potser el pas d’aquella segona meitat de segle càlid a uns
hiverns força més freds hi tingué relació. L’anomenada Petita Edat del Gel
enlairava el seu primer teló.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp