Però durant aquella primera meitat del
segle XII passaren més coses pel territori català amb conseqüències importants
per a Vila–rodona. La comunitat cistercenca que construiria anys més tard el
futur monestir de Santes Creus, es va instal·lar a Valldaura del Vallès, a
l’actual Cerdanyola. Allò fou gràcies a una donació de Guillem Ramon de
Montcada a aquella comunitat. En breu aquella col·lectivitat es traslladaria a
Santes Creus per iniciar la fundació del monestir medieval que avui dia
coneixem. Mentre, i durant l’any 1151, Pere Pons de Banyeres concedia en feu a
Ramon Llorenç Vila–rodona de Vilardida amb totes les seves pertinences,
terres i aigües. En aquell acord hi estava implícit la construcció d’un molí en
el torrent de les Pinatelles. Poc més tard s’edificà el castell de Vilardida
esdevenint aquell llogaret un important nucli medieval. Entre l’hegemonia
creixent de Vilardida i les concessions dels Banyeres, aquells anaren perdent
mica en mica la seva influència sobre el territori i n’acabaren marxant més
tard. Però el fet més notable d’aquell any 1151 fou el casament entre Ramon
Berenguer IV i Peronella d’Aragó amb 14 anys d’edat. A partir d’aquell moment
es consolidà la unió entre el regne d’Aragó i els comtats catalans, fet que
delimità aquell mateix any les fronteres entre els regnes de Castella i els
d’Aragó sota el tractat de Tudellén. L’estabilitat del territori deixà més
tranquils a molts nobles amb els seus afers de terres, govern o pactes. El 18
de febrer de 1152, per exemple, se signà una convinença entre Ponç Pere de
Banyeres i Ramon Llorens per tal que aquell últim, i els seus descendents,
tinguessin la potestat de Vilardida.
Però no tot estava assegurat en aquella
vall del Gaià. De fet encara hi quedava un últim reducte de sarraïns que
amenaçava la regió. Durant el 1153, i des de Prades i Siurana, alguns musulmans
feien incursions pel Camp de Tarragona. Amb la Corona d’Aragó establerta i les
fronteres amb Castella pactades, el comte Ramon Berenguer IV ho va tenir clar i
va impulsar una acció militar conquerint definitivament aquelles terres. Durant
els anys 1152 i 1153 Ramon Berenguer IV va liquidar els últims reductes
sarraïns a Prades, Siurana, Miravet i d’altres. Finalment la vall del Gaià i
del Francolí esdevingueren segures, i durant el 1157 Arnau de Guardià i la seva
esposa Guília, senyora de Banyeres, s’instal·laren al ben fortificat castell de
Vila–rodona. L’estabilitat creixent del territori no sols es va veure amb els
nous habitants d’aquella fortalesa sinó amb l’inici de la construcció del
monestir de Santes Creus. Fou durant l’any 1160, i coincidint amb una nova
bonança climàtica, que l’ordre del Císter va migrar cap altres indrets
començant la seva expansió per Catalunya i fundant el futur monestir de Santes
Creus. Aquell fet va comportar també l’inici del gòtic per la vall del Gaià i
el que fou més important, el control de tota una sèrie d’instal·lacions
hidràuliques i molins que s’anaren millorant i construint pel Gaià. El Císter
treballava per acaparar totes aquelles infrastructures sota el seu domini per
així esdevenir hegemònic pel territori. Però aquelles instal·lacions feia temps
que estaven organitzades en terres, conreus i poblacions, és a dir, eren tot un
caramel en boca dels amos feudals, i sobretot per a l’església en alça. Vet
aquí que aquell 2 de juny del 1160 el Císter assolís una altra donació
corresponent a un ampli terreny prop del torrent de Rubió. Aquell era l’antiga
Vilarredon, probablement la vila romana de Vila Rotundum al nord de
Vila–rodona. Aquella donació fou atorgada per diferents nobles, senyal que el
Císter gaudia d’un bon reconeixement. Aquells nobles foren en Gerard Alemany,
en Guillem de Montagut i en Gerard de Jorba. Ells havien donat les terres al
monestir de Valldaura, base principal del Císter d’aleshores. De fet les
donacions a l’església eren molt freqüents per una raó molt profunda. La por a
l’infern predicada per la pròpia Església va infondre que molts nobles
deixessin en testament les seves propietats a aquella. Amb aquell gest
s’esperava la salvació eterna. La por de Déu enriquia dia a dia a l’Església
medieval. Però també allò anava en sentit contrari ja que els nobles volien que
les terres es repoblessin i una manera de fer-ho era que hi hagués monjos per a
atreure nous colons. La gent se sentia més segura sabent que hi havia clergues
resant per als vius i difunts sota la protecció de Déu. Vet aquí per quina raó
s’establí el monestir de Santes Creus, per a fer venir nous pagerols i artesans
a aquelles terres.
Mentre el
Císter construïa el seu monestir, la veïna Vila–rodona encara pertanyia al
bisbe de Barcelona, en Guillem de Via, senyor jurisdiccional i baró de
Vila-rodona. Aquell, i un any més tard, el 1161, va donar permís a Guillem de
Terraçola i Guillem Lavit els drets per a construir un molí a Vila–rodona, molt
probablement la Molina que ens arribà encara al segle XX. Durant aquell 1161
els nobles responsables de Vila–rodona no volien quedar-se enrere davant un
Císter amb recursos, terres i molt bons tècnics. Per això imposaren també, i
durant aquell mateix any, noves pressions fiscals sobre els pagesos de Vila–rodona.
Així aquells vasalls passaren a pagar l’ús del molí, l’emfiteusi i el delme.
L’emfiteusi consistia en un contracte d’explotació concedit al pagès amb la
condició que aquell fes millores en les infrastructures dels béns atorgats. En
cas contrari el pagès i vasall podia perdre un terç de la collita, o fins i tot
l’ús de la terra concedida. El delme equivalia a la desena part de tota la
producció agrícola i ramadera de Vila–rodona, una taxa que s’havia de pagar al
senyor feudal del poble, el bisbe. Tot i així un cultiu n’estava exempt, les
oliveres, fet el qual va promoure l’expansió d’aquelles durant aquell segle. Mentre la pugna entre Vila-rodona i Santes Creus creixeria fins assolir un curiós desenllaç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp