Un fet que ara es pot analitzar és
l’origen del nom de Vila–rodona. Ja hem argumentat que el contorn de la muralla
no va poder donar nom al poble ja que el recinte dibuixava un contorn
quadrangular i no pas, com alguns expliquen, arrodonit. D’altra banda el
topònim d’aquell poble en els documents del bisbe és el de Vila Creixent, pel
que tampoc sembla que d’aquell en sortís el de Vila–rodona. L’opció més
assenyada vindria d’unes ruïnes que tocaven al torrent de Rubió, aigües les
quals s’abocaven prop del Molí de Santes Creus. Amb la denominació de Villa
Rotunda es coneixia el que fou una antiga vila romana que deuria donar el nom
als voltants de Vila–rodona. Segurament, i durant aquell segle XII, els
vilatans deurien anomenar al seu poble com Vilarrotunda o Vilarrodona, però des
de la seu episcopal se l’esmentava amb el topònim de Vila del Castell Creixent
o Villa Creixent. Fos quin fos l’origen del topònim, la vila era molt preuada
per la seu episcopal. De fet durant el 1210, el bisbe Pere va cedir en feu el
govern del Castell de Montmell a Garau de Palamós amb excepció de Vila–rodona.
És a dir, aquell poble s’ho valia i no es podia infeudar a qualsevol preu.
L’església solia quedar-se amb les millors terres i Vila–rodona n’era una
petita mostra.
Des de 1210 la Inquisició vigilava que
l’heretgia càtara, amb idees similars als jueus racionalistes, no rebrotés. La
negació dels miracles, la inexistència de l’infern i la proclamació sols de la
resurrecció de l’ànima i no pas la corporal, feren que també els jueus
seguidors de Maimònides, caiguessin en desgràcia com la facció càtara. L’any
1232 el nunci papal, el cardenal Romanus, va decretar la crema pública de totes
les obres de Maimònides. Es feia obvi que el poder de l’Església era totalment
d’aquest món i contrari al semita. De fet, i durant tota l’Edat Medieval,
l’hegemonia eclesiàstica va anar guanyant terreny a jueus, nobles i plebeus.
Conseqüència d’allò en sorgí el IV Concili de Letran durant el 1213. Durant el
conclave es redactaren noves normes per augmentar el control de l’Església
sobre els seus feligresos. Ara aquells haurien de confessar els seus pecats
almenys un cop l’any. En cas de no fer-ho patirien dues condemnes, la primera,
serien apartats de l’església amb el conseqüent rebuig social, i la segona,
serien privats de sepultura cristiana, és a dir, esdevindrien mentecatos o
excomunicats.
Però no
sols de misses, terres i concilis augmentava en poder l’església. Sota la seva
doctrina es crearen cossos de guerrers que tindrien una gran funció en la
història de Catalunya. Moltes d’aquelles ordres foren endegades per expandir la
puixança de l’església. Així, i amb aquells soldats fidels al Papa, les guerres
en nom de Déu feren estralls pel Mediterrani. De fet cinc anys enrere, en el
1208, el Papa Innocencia III havia proclamat la guerra contra els càtars del
sud de França. El Papa acusava d’heretgia a aquells però el que realment
buscava era l’expansió dels regnes del nord cap al sud. Davant d’aquell atac,
els càtars no tardaren a demanar ajuda al sud, és a dir, a la Corona d’Aragó i
al seu comte, Pere I. Aquell acceptà la proposta però morí en el mateix any, el
1213, en una de les batalles. La corona passà al seu fill Jaume I el
Conqueridor amb sols deu anys d’edat. El problema era que tots els nobles
conspiraven al seu voltant. I allí va entrar en acció una de les ordres militars
més vinculades amb l’església. Jaume restaria sota la custòdia dels Templers
mentre l’Església estava obsessionada en restringir el poder als jueus, uns
semites molt valorats per la corona gràcies als seus préstecs. Jaume, com
altres comtes, hi acabaria simpatitzant i l’Església, furgant.
Felicitats David !! gran tasca i excel·lent treball sobre aquest entranyable poble de Vila-rodona, et seguiré capítol a capítol. salutacions
ResponEliminaL.Pujols
Millor un dia en persona en la trobada que es va coent d'amics de la Vila.
EliminaUna abraçada
Millor un dia en persona en la trobada que es va coent d'amics de la Vila.
EliminaUna abraçada