Davant la gran mortalitat per les
pestes, el poble de Vila–rodona reaccionà intentant suplir amb més natalitat la
desgràcia. Per exemple, i en aquell 1635, es donà el màxim de baptismes de tot
el segle, uns 115, mentre que la tendència estava sobre els 59. Però aquell
intent de renaixença demogràfica seria truncat des de Madrid. Davant el fracàs
del Quint d’Olivares aquell duc no va restà de braços creuats i va passar a una
nova estratègia. Si els catalans no volien col·laborar amb la guerra contra
França, ara s’hi haurien d’involucrar d’una altra manera, amb la terra. Cap
nació desitja que el seu territori esdevingui el camp de batalla d’una guerra. Les
pèrdues materials i humanes que s’hi esdevenen són xacres que perduren molts
anys. I aquell fou el pla del comte duc d’Olivares, que fos Catalunya aquell
terreny de difunts. Així fou que durant el 1637 arribaren els Terços de Felipe
IV a Catalunya per defensar la península d’una França atacada prèviament. No
cal afegir que el manteniment d’aquelles tropes anava a càrrec dels camperols
locals obligats a allotjar les tropes. Abusos, saqueigs i conflictes de tota
mena s’esdevingueren per masos i pobles. Conseqüentment la manca de recursos va
fer baixar la corba de la natalitat degut a les morts, al robatori de collites
i al reclutament de soldats per a la guerra. A Vila–rodona, per exemple,
s’observa una dramàtica davallada del nombre de baptismes a partir del 1639. De
fet la corba de natalitat descrivia un pendent negatiu amb una disminució de
2,2 nats menys per any. Tot plegat Catalunya, amb una natalitat a la baixa, un
exèrcit fent abusos i molta població passant gana, sols podia fer una cosa.
Davant l’imperialisme espanyol imposat
per Felipe IV i el comte duc d’Olivares, Catalunya se sentia com una colònia
més de Castella. Aquell poder cec, mediocre i ignorant sobre les gents que
havia de protegir, afavorir i fer progressar va derivar en l’enuig. Però la
corona espanyola no va entendre el que li venia al damunt i va obstinar-se en
el mal per a tots i per a un mateix, és a dir el peti qui peti encara que ho
petem tot. I així va continuar augmentant la pressió fiscal per pagar la
guerra, imposant altre cop el Quint i reclutant quants més soldats podia.
D’aquella manera molts catalans deixaven de ser productius al camp per a formar
part de l’exèrcit castellà a contracor. La insurrecció estava a un pas i aquell
1639 l’Armada Invencible fou paradoxa del seu nom, s’enfonsà tota davant les
costes britàniques.
Així doncs tot un cúmul d’adversitats s’havia anat concentrant durant els últims darrers anys. Sota l’ombra grisa d’una guerra s’havien produït males collites, augment d’impostos, lleves de soldats obligats i epidèmies de pesta per tota Catalunya. La manca de blat robat per l’exèrcit durant aquell 1639 en va fer pujar el preu deixant sense menjar a moltes famílies. Molts infants varen morir sota aquella mala nutrició. A Vila–rodona va augmentar conseqüentment la mortalitat infantil assolint els 70 difunts durant aquell any. I tot això sota una Castella que era gran i extensa, "un Imperio donde no se ponía el sol". Les colònies donaven grans beneficis a Castella sense aquelles rebre gran cosa a canvi. L'Espanya castellana d'aquells temps va espoliar les seves colònies sota l’imperialisme vigent esborrant la seva llengua a canvi del castellà, les seves religions a canvi del catolicisme i la seva genètica a canvi del mestissatge i les violacions. El problema d’Espanya era l’obstinació d’aquella guerra contra França que li faria perdre l’hegemonia anterior. Per una banda Catalunya es va negar a pagar el Quint i per l’altra es va oposar a les lleves de soldats obligats. Tot plegat s’estava coent un gran desastre i a Vila–rodona la fira va veure la seva activitat flagrantment reduïda, i quasi paralitzada, fins ben acabat el conflicte que venia (Porta, 2014).
Durant el Corpus de 1640 els pagesos
catalans ja no podien més i es van alçar en armes contra els funcionaris reials
de Felipe IV. Allò fou l’inici de la Guerra dels Segadors sota el crit i la
consigna, visca la terra, mori lo mal govern. Molts dirigents catalans
aprofitaren aquell moviment social per anar també en contra de la monarquia
castellana. Pau Claris, president de la Generalitat
digué, heus ací Catalunya, esclava d'insolents. Què és el que us manca,
catalans, si no és la voluntat?
La reacció d’Olivares no va tardar massa i atacà a Catalunya amb les seves tropes.
Els catalans buscaren ajuda en l’enemic d’Espanya, França. A tal efecte
reconegueren al rei de França, Lluís XIII, com a comte de Barcelona. Lluís
XIII, amb Richelieu al davant, recolzaren la revolta catalana com excusa per
ocupar els territoris del nord, evitant així que el camp de batalla fos
francès. Les tropes, franceses o espanyoles, cometeren abusos, robatoris i
violacions sobre la població catalana. Tot plegat, i sota l’escassetat del blat
furtat pels exèrcits, el seu preu pujà altre cop com l’escuma. A Vila–rodona la
quartera de blat, unitat medieval de pes vigent ja en el segle XII equivalent a
uns 55 quilograms, assolí les 200 lliures, és a dir unes cinc vegades més del
seu preu normal. Amb aquell preu quintuplicat el pa no va fer ni polls per les
cases vilatanes. No fou gens estrany que molts pagesos alçats en armes
saquegessin la casa d’un servidor de Felipe IV. En Francesc Huguet, jurista
resident a Barcelona però d’orígens vilatans, havia subministrat queviures a
les tropes de Felipe IV durant el setge de Tarragona davant l’exèrcit francès.
Per aquesta afinitat i servitud envers el rei en Francesc Huguet va veure la
seva casa pairal saquejada i els seus camps de blat robats (Cerro, 2015).
Servir al rei espanyol li va sortí car a aquell Huguet tot i que als pagesos
també. La repressió i la misèria deixaren molts morts a Vila–rodona. Tot i
així, aparegué una novetat al poble.
En
aquelles èpoques els cadàvers es sepultaven sota el costum medieval, és a dir,
els difunts eren enterrats sebollits en una mortalla. Però durant aquell 1640,
i així constava en el seu testament, en Pere Domingo de la Serra, va deixar
escrit de ser enterrat en caixa (Santesmases, 1995). Aquell costum, senyal de
família benestant, era una excepció a la norma ja que va tardar més d’un segle
a fer-se moda per a tothom. Primer es va estendre entre parenteles acomodades,
i un segle més tard, per entre la resta. En definitiva, que Pere Domingo fou
l’únic en demanar caixa durant aquell segle XVII. En cas contrari el cementiri,
l’església i el convent dels Servites no hagués donat abast amb tant volum de
caixes enterrades. De fet les sepultures, al ser sense caixa, permetien el que
des d’edat medieval es feia a Vila–rodona, clots i tombes comunitàries. De fet,
i en molts testaments, l’interessat indicava on volia ser enterrat, si en el
fossar fora del temple, si en el convent dels Servites o si en algun altar de
dins de l’església. La majoria escollia, per economia, el fossar de fora, però
molts, i en segona posició, hi indicaven la tomba del Roser mentre el convent
dels Servites continuava acollint tombes de famílies benestants com els Llort,
els Vidal o els Guasch (Santesmases, 1995). Indistintament de la categoria dels
difunts, el nombre de morts de tants anys mai no hagués cabut en caixes, i de
fet el que es feia era enterrar-los un damunt de l’altre en el mateix clot que
un demanava. També hi havia tombes familiars fora de l’església com la situada
davant la porta que pertanyia a la família del Mas d’en Guerra, però aquells
mausoleus eren també una excepció benestant davant una petita església
envoltada per tombes comunes. Hem de suposar en tot allò que l’església
romànica d’aquells temps ocupava una quarta part, o menys, de l’actual temple
de Vila–rodona. Deuria situar-se a pocs metres de la font actual de plaça i
restant gran part sota l’actual església. El cementiri, per tant, envoltava
aquella esglesiola estenent-se sobretot per tota l’actual plaça dels Arbres i
per sota de l’actual Ajuntament. Una creu de pedra, que encara es conserva al
Museu de la Vila, restaria prop del temple i a peu del cementiri.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp