Fou en el 1783, any durant el qual
Amèrica del Nord va guanyar la independència a Gran Bretanya, quan el bisbe de
Barcelona va voler imposar la seva a Vila–rodona. De fet aquell càrrec
eclesiàstic podia aconsellar qui havia de ser el batlle d’aquell poble.
Aquella potestat provenia de l’Edat Medieval quan el bisbe era el cap de la
jurisdicció del terme. Per aquella raó, i encara durant el segle XVIII, el
bisbe nomenava el batlle, cobrava el delme i obligava a passar part de la
collita de tots els pagesos, la primícia, al rector de Vila–rodona. Sols una
persona més compartia part dels beneficis d’aquell negoci, l’aristòcrata
Magdalena de Reart i de Copons. El feudalisme encara no havia mort.
L’anterior condició del bisbe explicava
doncs que aquell any nomenés com a batlle al seu delegat en aquell poble, en
Bartomeu Parera. La nova no va agradar gens a molts dels vilatans i va quedar
clar que les coses ja no funcionaven com en èpoques feudals. Poc després del
nomenament d’en Bartomeu, uns desconeguts li feren un altre avís. Si en
l’anterior ocasió li van embrutar les parets de casa i tallar un bon gruix
d’oliveres ara pujarien el nivell, li varen incinerar la llar. És a dir, durant
la vigília de la presa de possessió com a batlle, aquells desconeguts li
cremaren la casa. Bartomeu s’ho repensà i es feu enrera del càrrec. El bisbe va
adonar-se que perdia el control de Vila–rodona i va canviar d’estratègia. El 30
d’abril de 1785 es decidí a visitar Vila–rodona per ara imposar-se en persona.
Però ja se sap que la primavera la sang altera i allò no va a apaivagar gens
els ànims. El primer que va manar fou revisar els llibres de l’Albà, eina
fonamental per a poder cobrar impostos. El segon que va ordenar fou que el
rector i l’administrador de la botiga del blat, propietat de la seu episcopal,
fessin totes les diligències necessàries per tal de cobrar abans d’aquell agost
tots els deutes que els pagesos havien contret amb ell. De fet molts camperols
s’endeutaven donades les males collites per tota Europa. Alguns geòlegs han
relacionat les migrades collites del continent amb la brutal ejecció de cendres
del volcà islandès, el Laki. Aquell havia explotat el 8 de juny de 1783 fent
minvar la insolació i la fotosíntesi sobre els sembrats europeus durant uns
anys. Independentment de la pols d’aquell volcà, el que va fer vessar el got de
Vila–rodona fou la tercera ordre del bisbe, que no es repartís més blat a cap
vilatà o veí de l’Albà que no oferís garanties de poder pagar-ho aquell agost
amb els rèdits i puges corresponents. Òbviament la manca de caritat cristiana
davant la falta de blat d’aquell any va indignar a molts vilatans. Aquell gest
del bisbe, i d’altres causes, alimentaren en el futur de Vila–rodona un
sentiment força anticlerical. Aquell tindria greus conseqüències durant els dos
segles següents, des de les guerres carlines del XIX fins a la Guerra Civil de
1936. Amb independència d’aquell futur, el bisbe tardaria dinou anys a tornar
per aquella regió. Per Vila no hi passà pas.
Amb molt o poc blat al graner, hi havia
una sort que ja corria durant aquells anys. Si el pa no podia omplir els
estómacs, ja ho feia un producte d’Amèrica, la patata. Aquella ja omplia els
ventres de molts catalans, i més aleshores que esdevindria aliment oficial de
la cort francesa, parenta de l’espanyola. Es veu que un metge francès que havia
passat gana captiu dels prussians, va superar el tràngol menjant la dubtosa
patata. El descobriment fou presentat aquell any al rei Lluís XVI amb gran
aprovació reial. Fou a partir d’aleshores que aquell metge, Antonio Augusto
Parmentier, va difondre a través de la cort aquell tubercle com a aliment. La
fama nutritiva d’aquella hortalissa va estendre’s per tota Europa assolint les
terres soviètiques d’on en farien el seu vodka. La llàstima de tot allò havia
estat que des del segle XVI s’havia atribuït a la patata poders tòxics,
demoníacs o fins i tot infecciosos, mentre que hagués pogut pal·liar la gana de
molts pobres feia segles. Tot i així els ibèrics ja feia gairebé un segle que
per gana la consumien. Vila–rodona no en fou excepció.
Passada la visita i les ordres del
bisbe, Vila–rodona continuava amb la seva expansió vinícola. Senyal d’allò en
foren el nombre de premses que el Comú ara tenia. De les dues portàtils i una
de lliure que tenia de feia 50 anys ara s’havia passat al doble, a dues de
lliure i quatre de portàtils. A aquelles s’hi havia d’afegir les de molts
particulars i grans propietaris com ho eren els monjos Servites. En fi, que la
vinya omplia els cellers, l’aiguardent les exportacions i la patata els estómacs.
Però el bisbe de Barcelona no en va
tenir prou amb les consignes de feia uns anys. Durant aquell 1786, anyada
migrada de blat, va tornar a les andades. Aquell any el bisbe va repetir el que
ja havia fet i va proclamar, sense esperar les propostes del consistori, un nou
batlle. En aquell ocasió li va tocar l’honor a un pagès acòlit del bisbe, en
Gregori Guinovart. Els regidors de Vila–rodona, enutjats altre cop, van plantar
guerra al bisbe però en aquella ocasió no cremaren la casa del nou alcalde. Ara
preferiren la via legal i encetaren un litigi on, i com era d’esperar, el Reial
Acord dictaminà en favor del bisbe. Per tant, i l’1 de gener de 1787, en
Gregori Guinovart prenia possessió del càrrec com a nou batlle de Vila–rodona
sota l’oposició d’alguns regidors. Fos com fos, aquella vigilància del Comú pel
poder extern del bisbe semblava impedir la corrupció d’anys anteriors com el
cas Marrugat. D’alta banda, i donada l’expansió de la vinya, Vila–rodona havia
crescut molt. Durat aquell 1787 va assolir els 1532 habitants, i a més població
més necessitat de control. De fet aquell any un nou cens va venir a ajudar als
poders. L’Ajuntament va haver d’omplir i ratificar el cens de Floridablanca. No
obstant allò aquella població de 1532 vilatans va minvar davant de l’epidèmia
de verola que sorgí per la comarca. Però qui també va expirar fou Carles III
durant el 1788. Ara el tron passaria a Carles IV, un rei curt de gambals que no
podria aturar la corrupció nacional que l’envoltava. Si Vila–rodona la
intervenció del bisbe havia intimidat a tots els possibles Marrufat, a nivell
espanyol ni el rei ho va poder evitar. Tot i així un moviment cultural volia
salvar els regnes europeus de la seva foscor, ignorància i antigor, era la
Il·lustració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp