Durant el 1759 Fernando VI va expirar
passant el seu tron a Carles III. Però no fou aquella la mort que va omplir els
oficis del temple de Vila–rodona sinó els més de 90 morts d’aquell any. De tots
ells més de la meitat eren nadons. Si el fons de mortalitat circumdant estava
al voltant dels 50 anuals, es feia obvi que aquell any escapava a tota
estadística. No se’n sap la causa concreta d’aquella elevada mortalitat
infantil però les infeccions i les diarrees estarien en el rerafons. Però
mentre molts nadons patien un mal 1759, l’Ajuntament s’havia de fer càrrec de
l’ordre del bisbe, el nou temple. Allò, i necessàriament, implicava la
recaptació de més ingressos. De fet, i segons consta, l’arrendament de la
premsa de brises va destinar-se exclusivament a la construcció de la nova
església parroquial. En altres paraules, la creixent vinya estava pagant el nou
temple. De fet el raïm estava permetent la millora de condicions de vida i
l’augment de naixements. Des de 1760 fins a finals de segle s’assolirien els 65
nats per any amb una mitjana de cinc fills per matrimoni. De totes maneres la meitat
d’ells, i com en els anteriors segles, seguien expirant abans dels cinc anys.
Aquella elevada mortalitat infantil feia baixar d’allò més l’esperança de vida
dels habitants de Vila–rodona. De fet sols el 50 % de la població superava els
40 anys situant-se l’esperança de vida molt avall. En el cas de les dones era
de 20,6 anys, i en el cas dels homes inferior, de 22,4 anys. Allò s’explicava
perquè moltes mullers morien per causes del part. En fi, que en aquelles
èpoques als 40 eres molt gran, als 50 molt vell, i als 60 molt mort. Molt pocs
passaven de la seixantena.
L’elevada mortalitat infantil
continuaria durant bona part de les dècades posteriors. Les infeccions
intestinals dels nadons, i sobretot durant l’estiu, proliferaven gràcies a
gèrmens amants de les altes temperatures. En fi, que aquelles crisis de budells
regulaven el creixement demogràfic de Vila–rodona. De fet es tenia una mitjana
d’un fill cada dos o tres anys per parella (Comas, 2014). Allò permetia el
creixement demogràfic, que a batzegades, hem anat descrivint durant aquell
segle XVIII.
La majoria de joves casats eren nadius
de Vila–rodona. Tot i allò Alió, Bràfim, Montmell i l’Albà aportaren força
fadrins mentre que l’Albà, Pont d’Armentera i Puigtinyós donzelles. En aquell
sentit cal remarcar els 87 individus, el 14,8 % de la immigració del segle, des
de Fuente Penya. L’edat de totes aquelles parelles rondava els vint. La de les
donzelles romania entre els 17 i els 23 anys mentre que la dels fadrins estava
entre els 20 i els 26, tot plegat un pèl més tardana que la del segle passat.
De fet si s’haguessin casat més tard la natalitat hagués estat catastròfica i
insuficient per a fer créixer Vila–rodona. Cal recordar que la duresa i
l’alimentació de les èpoques feia que la fecunditat femenina es reduís passats
els 35 anys. De fet la majoria de mullers tenien el seu primer fill entre els
21 i els 25 anys mentre que l’últim es tenia entre els 35 i els 42 anys. Com en
els segles anteriors, moltes mares morien passats els 30, sobretot pels parts.
Per tant, segones núpcies eren un fet molt freqüent, sobretot per als vidus que
tenien una mitjana de 36 anys quan es tornaven a casar. Però durant aquella
meitat de segle es produí una clara davallada de vidus i vídues més un significatiu
augment de noces, és a dir, el nombre de casoris continuà a l’alça i la
població també.
La data de casament continuava tenint
prioritats entre els nuvis. Sembla ser que les parelles procuraven casar-se en
funció de les tasques de camp. De fet es tornaven a donar els pics de casoris
durant els descans agrícoles de febrer i agost, uns màxims ja observats en el
segle XVII. A la contra, la menor freqüència de casaments es donava durant la
sega entre juny i juliol, en la Quaresma de març i en l’Advent i l’Epifania del
desembre, és a dir, el calendari catòlic també condicionava les núpcies. Cal
recordar que des del Concili de Trento l’Església desaconsellava els casaments
en èpoques de preparació religiosa com la Quaresma i l’Epifania. De fet hi
havia més celebracions a l’agost que al febrer. Casar-se durant aquell últim
implicava trobar-se al poc temps amb l’abstenció de la carn de la
Quaresma de març, vet aquí per quina raó molts traslladaven la boda a l’estiu.
Però potser no calia explicar-ho tot per raons religioses. L’expansió de la
vinya explicaria perfectament la deriva de noces del febrer a l’agost. El bon
temps estival i el seu llarg descans abans no començava la verema, van poder
propiciar aquell augment de casaments a l’estiu. De fet les noces a l’octubre
varen davallar molt durant aquell segle, un nou senyal que la verema governava
el calendari. També la davallada de casoris durant el desembre no era del tot
causada per raons eclesiàstiques. Aquell baix nombre de noces podria explicar-se
per raons més pràctiques que feligreses. El desembre, tot i que el dia
començava a fer-se llarg, per Nadal un pas de pardal i per Sant Esteve un
pas de llebre, també s’esdevenia l’inici dels freds més intensos, quan
el dia creix el fred neix. En conseqüència les glaçades es feien molt
freqüents donada la Petita Edat del Gel en què es trobaven. Per tant, i davant
aquells hiverns crus i intensos, el clima no animava massa a convidats de lluny
ni a festes lluminoses. En definitiva i resumint, les noces durant aquell segle
XVIII estaven regulades per tres raons: abstinències religioses, collites
agrícoles i temperatures estacionals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp