L’expansió de la vinya va provocar
l’arribada de més famílies a Vila–rodona. Així doncs, la necessitat de més
cases va obligar a desplaçar l’antiga muralla cap el sud. Aquell nou espai
abastava els horts de Santa Càndia i el cementiri. Els nous habitatges
s’edificaren envoltats per l’actual carrer de la Muralla Nova i davant una
església en construcció. De fet consta un document de 1761 on es detalla com
havia de ser aquell temple en quan a fonaments, tipus de pedra, bases, pilars i
demés detalls. Però aquella etapa d’obres i enlairaments va topar amb la
climatologia adversa. Fou durant el maig de 1762 que unes llargues pluges a la
capçalera del Gaià varen obligar a pregàries en contra del que sempre s’havia
resat, la sequera. En aquell moment, i a Santa Coloma, es resava per tal que
parés de ploure. Paradoxes del clima mediterrani.
De totes formes les obres del nou
temple anaven molt mica en mica mentre l’Ajuntament de Vila–rodona hi posava
diners. Aquells procedien fonamentalment dels arrendaments de molins, tendes,
regadiu i demés. L’any 1764, per exemple, el Comú ingressava uns 12.000 rals anuals
amb aquells conceptes. Aquells diners eren dipositats en una arqueta on tres
responsables hi tenien una clau diferent. Sota aquells tres panys s’asseguraven
el control dels ingressos. De totes maneres d’aquelles entrades poc en quedava
a final d’any, és a dir, la caixa restava a ras. Hem de suposar que l’església
consumia gran part dels recursos i que per allò l’arquella quedava neta.
L’Ajuntament però, tenia altres despeses com per exemple l’escola. Era el Comú,
i no pas com ara l’Estat, qui es feia responsable d’un centre d’ensenyament.
D’allò se’n té constància ja que durant el 1765 el mestre cobrava del
consistori uns 600 rals anuals, una immensa misèria comparada amb altres
pagaments. Per exemple el predicador de la Quaresma, i per un sol dia de feina,
ja en cobrava 200 de rals. Resultava obvi el que es deia, passaràs més gana
que un mestre d’escola. Dècades feia que l’Església estava més ben pagada
que l’ensenyament per raons òbvies, el primer podia ensenyar a pensar per un
mateix, el segon feia que no ho fessis.
Durant el 1765 nou ports espanyols,
inclòs el de Barcelona, foren autoritzats per a comerciar directament amb les
Antilles. Allò va impulsar encara més l’exportació de productes catalans a
Amèrica. L’aiguardent de Vila–rodona en notaria les vendes. Però aquell mateix
any una mort fou el preludi d’una revolució molt més important. Fou aquell any
quan Lluís XV, rei de França, moria quan el seu fill, Lluís XVI, encara era un
malcriat d’11 anys. Òbviament amb aquella edat no podia governar encara. Tot i
així aquell tarannà del futur monarca va animar a la Il·lustració, i al seu
projecte d’ensenyament per a tothom, a començar la seva peculiar revolta. De
fet, i en breu, la Revolució Francesa trucaria a les portes d’Europa tallant el
cap dels borbònics francesos. Tot i això la guillotina no va travessar els
Pirineus.
Mentre allò es coïa per terres de
França, el nou temple de Vila–rodona topava amb un conflicte entre els mestres
d’obra. Els afectats eren en Josep Riera i Isidre Baixeres, el que ara
equivaldrien als nostres arquitectes. El problema era que aquells dos no es
posaven d’acord i allò retardava la construcció. Per tant, i durant l’any 1766,
es va fer obligatòria una reunió del Consell de la Universitat de Vila–rodona
que va resoldre l’assumpte. Entre els presents a l’assemblea s’hi trobava Joan
Baptista Rabadà, un personatge que recolzaria un important malentès a
Vila–rodona. Al final, i durant la Festa Major d’agost d’aquell 1766, es van
beneir les poques obres realitzades. De fet sols consistí en la meitat del
temple edificat sobre l’antic hort de la rectoria. En concret foren el
presbiteri, el creuer, les dues capelles laterals i part de la nau tot deixant
la vella església a l’entrada de la nova (Santesmases, 2016).
A partir d’aleshores, i tot i superat
el desacord entre els mestres d’obra, la construcció del nou temple va patir
una nova aturada. Per manca de fons del Comú, de llicència de continuació
d’obres per part del rei espanyol, però sobretot per les argúcies d’un tal
Marrugat, la construcció restà novament parada durant unes dècades
(Santesmases, 2016). En Pau Marrrugat, com en breu es detallarà, va generar una
intensa conflictivitat per la pugna del poder a la vila. Aquest trepa va
arribar al poble l’any 1756 fent de mestre d’escola. En breu, i des de la
pobresa, va esdevenir notari amb uns pocs dies d’experiència, la qual cosa ja
va enlairar sospites de favors. L’any 1763 ja era secretari municipal de
l’Ajuntament i partir d’aleshores les corrupteles formaren part d’aquell
consistori. Entre el 1771 i el 1776, per exemple, els deutes de certs
particulars amb l’Ajuntament no eren salvats, senyal de tractes preferencials
entre el secretari i els seus acòlits. En conseqüència, i descapitalitzat el
Comú, aquest no es veia en cor de poder pagar la finalització del temple. Si la
llum de l’Església havia d’il·luminar aquella vila, la foscor d’un personatge
cobriria les seves obres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp