QUÈ ÉS LA HISTÒRIA?
Eduard
Hallett Carr deia que la història sempre l’escriuen els guanyadors, si més no
són ells qui en deixen més documents per al futur. Es fa difícil saber si qui
ens explica un fet passat és o no totalment objectiu al respecte, sobretot si
ha estat guanyador o perdedor. Però en el passat no hi ha sols blancs o negres
sinó infinitud de grisos. Què és doncs la història? Doncs sovint moltes
opinions, tot i que un desitjaria que fossin un seguit de causes i efectes que
van destil·lant la veritat. El problema és qui i com t’explica les causes dels
fets. La història de Catalunya n’està plena de relats, registres i restes de
moltes faccions on cadascuna ha deixat testimoni de la seva visió dels
esdeveniments. Si la història d’una regió és la suma i associació de totes les
petites històries vilatanes que l’han anat alimentant, podem agafar un
d’aquests pobles i buscar-ne tot el que d’ell s’ha publicat per ordenar-ho
cronològicament i rescriure’n l’obra. D’aquesta manera cada part del territori
obtindrà un reguitzell de causes i efectes per construir un dia la història
global de Catalunya amb objectivitat i acord. El poble de Vila–rodona a l’Alt
Camp ha assolit un gran gruix de publicacions que ens permetran descriure la
resta de la història de Catalunya. Aquest gran gruix comença a partir de l’Edat
Medieval pel que aquesta ens indica l’inici del present recull. Avui en dia, i
gràcies a molts experts vilatans, el volum de cròniques és tan important que
s’hi poden explicar els fets esdevinguts a Catalunya amb força qualitat, amb correcta
continuïtat i amb suficient objectivitat. Tot plegat ens mostrarà la història
del país des de la perspectiva de les il·lusions i patiments d’un petit poble
de l’Alt Camp. Vet aquí el títol d’aquest llibre, CATALUNYA DES D’UN
POBLE. Cal remarcar no obstant, que el mèrit d’aquest treball roman en tots
aquells doctes que han destriat la feina molt abans. Són molts els historiadors
experts, que amb formació universitària o no, han traduït o transcrit antics
manuscrits, han cercat restes arqueològiques o han investigat imatges i
fotografies del passat per oferir-nos el material que aquí s’ha endreçat. Noms
com Josep Santesmases, Marina Miquel, Dolors Saumell, Anton Gavaldà, Marc
Badia, Isidre Pastor, Millán Martínez, Joan Rubió, Jaume Marlès, Manuel M.
Fuentes, o el desaparegut Jaume Aguadé, i fins i tot en Josep Comas, alcalde de
Vila–rodona durant molts anys, han aportat les seves troballes que aquí
narrarem. Altres fonts molt preuades han estat els testimonis que des de
l’anonimat han aportat moltes més dades. O fins i tot persones ja desaparegudes
que van fer d’historiadors anotant coses que ocorrien pel poble. Bon exemple en
fou un tal de Cal Sabater que durant principis del segle XX apuntava el que
passava per aquesta vila. Però potser una entitat que ha recollit i publicat la
gran majoria de totes aquestes troballes ha estat el Centre d’Estudis del Gaià
amb la seva publicació La Resclosa. Aquest organisme, junt amb l’Institut
d’Estudis Vallencs, la Coordinadora de Centres de Parla Catalana i d’altres
entitats, han fet possible els fonaments d’informació per a la elaboració
d’aquesta narració històrica. En tot aquest camí s’ha defugit de l’estil tècnic
dels historiadors per tal d’assolir el màxim nombre de lectors. És a dir,
durant el proper assaig s’ha optat més per un estil àgil i didàctic.
Alleugerint part del llenguatge precís que el docte utilitza, s’ha treballat la
història de Catalunya des dels fets de Vila–rodona. Establint un ordre
cronològic escrupulós de tots els esdeveniments publicats, s’ha redactat un
relat buscant-ne les relacions i les conseqüències. Amb aquest exercici de
síntesi ens han aparegut molt sovint causes amb efectes abans no connectats. El
que un autor havia publicat un any, ara ens apareixia reforçant pel que un
altre havia trobat abans, en definitiva tota una xarxa de fets que ens teixiran
la trama i l’ordit de la història catalana. Així doncs, i com si d’un conte es
tractés, un fet portarà a l’altre durant deu segles de fets i gent. En certa
forma podrem adonar-nos que puntualment la història ha estat una cosa il·lògica
que amb molt temps, i àmplia perspectiva, la podem rescriure sota la lògica.
Les causes reals i els efectes derivats ens permeten ordenar-ho com ara vindrà.
Bibliografia
AGUADÉ i SORDÉ, Jaume (2002). La guerra
civil (1936-1939). Records d’un nen de 9-12 anys de Vilabella. La Resclosa,
6: 5-20.
AGUILAR i CUNILL, Carla (2013). La
multiculturalitat a Vila–rodona. La Resclosa, 17: 25-46.
ARNABAT, Ramon (1998). El Trienni
Liberal a Vila–rodona i l’Alt Camp. La Resclosa, 2: 61-82.
ARNABAT, Ramon (1999). Vila–rodona a
finals del segle XVIII segons les respostes al qüestionari de Francisco Zamora.
La Resclosa, 3: 35-62.
BADIA i MIRÓ, Marc (2002). Vila–rodona
en dades: demografia, renda i agricultura. La Resclosa, 6: 21-34.
BADIA i MIRÓ, Marc (2005). L’evolució
dels usos del sòl a la conca del Gaià. La vinya. La Resclosa, 9: 15-28.
BADIA i MIRÓ, Marc (2008). La indústria
a la conca del Gaià mitjà a la meitat del segle XIX. La Resclosa, 12:
83-94.
BLANCH i TORREBADELL, Joan Carles
(2010). La gaianada del 21 a La Riera de Gaià. La Resclosa, 14: 63-80.
CERRO NARGÁNEZ, Rafel (2015). Una
família catalana al servei d’àustries i borbons. La Resclosa, 19: 83-96.
COMAS i PIÉ, Josep Maria (2014). Vila–rodona
a l’Època Moderna. Silva Editorial, Vila–rodona.
FORCANO i APARICIO, Manuel (2014): Els
Jueus Catalans. Angle Editorial, Barcelona.
GAVALDÀ i GOTARRA, Josep Maria (2015).
Anàlisi dels efectes de la crisi econòmica a la comarca de l’Alt Camp. La
Resclosa, 19: 5-34.
GAVALDÀ i GOTARRA, Josep Maria &
BADIA I MIRÓ, Marc (2010). Les riuades al Gaià durant la segona meitat del
segle XX. La Resclosa, 14: 117-132.
GAVALDÀ i GOTARRA, Josep Maria &
BADIA i MIRÓ, Marc (2012). Les eleccions a Vila–rodona durant el període
1976-2011. La Resclosa, 16: 79-96.
GAVALDÀ i TORRENTS, Antoni (1997).
Apunts de la repressió franquista a Vila–rodona. La Resclosa, 1: 97-118.
GAVALDÀ i TORRENTS, Antoni (2013). La
repressió franquista econòmica del tribunal de responsabilitats polítiques. La
Resclosa, 17: 47-76.
GAVALDÀ i TORRENTS, Antoni (2016). La
mobilització del franquisme a Madrid el 1953. L’aportació dels pobles del Gaià.
La Resclosa, 20: 87-98.
GAVALDÀ i TORRENTS, Antoni &
GAVALDÀ i BATALLA, Jordi (2000). L’escola a l’inici de guerra a poblacions del
mig Gaià: Bràfim, Vilabella i Vila–rodona. La Resclosa, 4: 5-16.
GALOFRÉ i VILAGUT, Josep (1997). Mossèn
Josep Galofré i Saperas (1902-1985. Apunts per a una biografia. La Resclosa,
1: 19-26.
GILI i GASOL, Marc (2007). La Guerra
Civil a Vila–rodona a través dels ulls de dos infants. La Resclosa, 11:
11-22.
MAÑÉ i GAVALDÀ, Josep (1998). Els fets
de Vila–rodona. Juliol de 1936. La Resclosa, 2: 5-12.
MARLÈS i MAGRE, Jaume (2005).
Caracterització agroclimàtica de la conca del Gaià. La Resclosa, 9:
29-64.
MARTÍ i BONET, Josep Maria (2016). Les
set primeres visites pastorals a Vila–rodona. La Resclosa, 20: 7-14.
MARTÍNEZ SOLARES, José Manuel (2001). Los
efectos en España del terremoto de Lisboa (1 de noviembre de 1755).
Ministerio de Fomento. 756 pàg.
MIQUEL i VIVES, Marina (1997). Ipsa
Marcha Extrema. Les terres del Gaià als segles X-XI. La Resclosa, 1:
27-36.
MIQUEL i VIVES, Marina (2004). Pagesos
de vila i pagesos de mas. L’estructura de la propietat agrària a Vila–rodona a
l’inici del segle XV. La Resclosa, 8: 89-116.
OLIVERAS, Joan (2001). Vivències a
Vila–rodona. La Resclosa, 5: 29-46.
PALAU i RAFECAS, Salvador (2010).
Aiguats i sequeres a l’Alt Gaià. La Resclosa, 14: 37-48.
PASTOR i BATALLA, Isidre (1997). El
domini del grup familiar dels Lotger a Rodonyà en els segles XII i XIII. La
Resclosa, 1: 37-48.
PAZ i RICO, Armand (2008). El Secret
del Vi del Priorat: el Terrer, la Història o la Seva Gent? Llavors d’Idees,
4. Publicacions de la URV, Tarragona. 60 pàgines.
PORTA, Lluís (2014). Les ordinacions de
la fira de Vila–rodona. La Resclosa, 18: 99-104.
RABADÀ i VIVES, David (1997). El bosc i
l’aigua al Camp de Tarragona. La Resclosa, 1: 7-18.
RABADÀ i VIVES, David (2000). El canvi
climàtic entre el record històric, la hipòtesi científica i els mitjans de
comunicació. La Resclosa, 4: 5-16.
RABADÀ i VIVES, David (2007). Dèficit
d’aigua al Camp de Tarragona. Preludi del futur hídric català. La Resclosa,
11: 11-22.
RABADÀ i VIVES, David (2016). Els Rabadà, exemple de
pagesia benestant des del segle XVII. Paratges, 29: 27-48. Arxiu
Nacional de Catalunya.
RUBIÓ i GUILLEUMAS, Joan (2007). Un
pilar coronat al terme de Vila–rodona. La Resclosa, 11: 5-16.
RUBIÓ i GUILLEUMAS, Joan (2016).
Meteorologia del temporal del 2 de novembre del 2015. La Resclosa, 20:
99-118.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (1984). El
Segle XIX a Vila–rodona. Institut d’estudis Vallencs: Estudis Comarcals, 2,
Valls.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (1995). Els
Arrendaments Municipals del Segle XVII a Vila–rodona. Testaments de
Vila–rodona, Segles XVII-XIX. Institut d’Estudis Vallencs, Estudis
Comarcals, Valls.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (1996). El
Cooperativisme Agrari a Vila–rodona (1893-1939). Centre d’Estudis del Gaià,
Vila–rodona.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (1997).
Projectes de ferrocarrils frustrats. El transversal del principat de Catalunya
i el ferrocarril Tarragona-Valls-Cervera-Ponts. La Resclosa, 1: 49-96.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (1998).
L’església de Vila–rodona durant la guerra i els primers temps de postguerra.
La pròpia versió dels fets. La Resclosa, 2: 83-108.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2001). La
“demonomania” de Bràfim. Març del 1822. Uns aldarulls reialistes en el context
del Trienni Liberal. La Resclosa, 5: 95-104.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2003). De
les eleccions del 16 de febrer a l’entrada dels nacionals. Notícies de les
actes municipals de Vila–rodona. La Resclosa, 7: 101-142.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2006).
Republicans, anticlericals i revolucionaris. Articulistes vila–rodonins a la
premsa de Valls. La Resclosa, 10: 103-134.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2007). El
Temps del Rector Vicenç Morer. Centre d’Estudis del Gaià, Vila–rodona.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2008). La
utilització de l’església del convent de Sant Llorenç com a cementiri de
Vila–rodona durant la primera carlinada. La Resclosa, 12: 73-84.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2010). Los
nats no ho havien vist. L’aiguat de sant Cinto a la conca mitja del Gaià. La
Resclosa, 14: 81-116.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2012). De la
sociabilitat recreativa del cooperativisme agrari a la constitució i la
construcció del Casal de Vila–rodona. La Resclosa, 16: 55-78.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2013). Els
clients de la fusteria de Pau Ollé Gavaldà. La Resclosa, 17: 77-130.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2014). La
Fira de Vila–rodona. Del segle XVIII al primer quart del segle XX. Apunts per
fer-ne història. La Resclosa, 18: 105-140.
SANTESMASES i OLLÉ, Josep (2016).
L’engrandiment de l’estructura urbana de Vila-rodona a la segona meitat del
segle XVIII a partir de la construcció de la nova església parroquial. La
Resclosa, 20: 57-86.
SAUMELL i CALAF, Dolors (2014). La Fira
de Vila–rodona. Notas históricas, per Francesc Valentí, 1905. La Resclosa,
18: 89-98.
SAUMELL i CALAF, Dolors & TELL i
ROSICH, M. Lluïsa (2006). Les escoles noves, 1978-1981. La Resclosa, 10:
135-144.
SAUMELL i SOLER, Antoni (2001).
L’enginyer Isidre Campllonch i les noves tecnologies de vinificació. El
projecte tècnic del Sindicat Agrícola de Vila–rodona. La Resclosa, 5:
105-124.
SERRA i MASDEU, Anna Isabel (2016).
Patrimoni del tardobarroc català: les darreres esglésies del mil set-cents. El
cas de l’església de la Pobla de Montornés. La Resclosa, 20: 15-24.
SERRA i PALLARÈS, Maribel (2010). Les
gaianades del XIX. La Resclosa, 14: 49-62.
SOLER i BECERRO, Raimon (2012). Les
eleccions municipals de 1934 al Gaià mitjà. La Resclosa, 16: 35-54.
TORRA FERNÁNDEZ, Lídia (2014). Origen i
desenvolupament de les fires a Catalunya. La Resclosa, 18: 75-88.
TORTAJADA, Antoni & VILA, Eloi
(2015). El Viatge de Companys. Editorial Rosa dels Vents, Barcelona.
VILLANUEVA, Jordi Joan (2011).
Indústria a la conca mitjana del Gaià. Segles X-XI. La Resclosa, 15:
91-104.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp