Una gran financera dels USA, Lehman
Brothers, s’adonà que tenia més coses cares a cobrar que diners en el calaix.
Si de cop comencessin a baixar les especulacions ella s’arruïnaria. La decisió
fou presa i a l’endemà pel matí van començar a vendre tots els valors per
omplir la caixa buida. Quan tot el món s’adonà que els valors que tothom tenia
no valien res, el pànic va sobrevenir i la cadena de deutes es va fer eterna.
Un banc devia a un altre, una empresa li devia a aquell banc, un país li devia
al banc prestador, Grècia devia a Espanya, aquella devia a França, i aquella a
Alemanya, i etcètera. La crisi de 2008 acabava d’iniciar-se. Vostè a qui li
devia? O qui li devia a vostè?
Davant de tot allò la reacció del
govern de Madrid fou d’una incompetència flagrant. Enlloc d’agafar el brau per
les banyes i aturar aquell endeutament creixent, va fer tot el contrari. ZP i
el seu govern varen negar la crisi i continuaren demanant més i més crèdits per
canviar paviments i fer obres públiques, és a dir, augmentant el deute espanyol. Calia preguntar-se
si ZP fou un ingenu o un incompetent. Tant se val, després el van fer membre
del Consell Assessor del Govern espanyol. Mentre a Vila–rodona, i senyal de la
crisi negada pel govern, molts pisos buits no trobaven comprador i el polígon
industrial restava desert. De fet el PIB i el consum comarcal van caure en
picat, el nombre d’afiliats a la Seguretat Social va desplomar-se, l’atur va
explotar pels núvols, la construcció i la indústria van enfonsar-se mentre la
pressió fiscal augmentava per tal que el govern pogués pagar tots els seus
deutes. Paradoxalment la despesa per a habitant a Vila–rodona assolia les cotes
més altes de la seva història. Si durant del 2010 en endavant rondava els 1.300
euros, durant el fatídic any de la crisi de 2008 assolia els 6.758 euros
(Gavaldà, 2015). Tot era senyal que s’estava estirat més el braç que la mànega.
Però la gran pregunta era, ¿per què
havia passat aquell desastre a tots nivells? Plató deia que els savis i
experts haurien d’estar obligats a governar mentre que els ambiciosos i sense
formació els hauria d’estar prohibit. Doncs la política d’inicis del XXI
estava plena d’individus que no tenien ni massa coneixements, ni massa
formació, i ni massa experiència. El mateix president Montilla, que ni català
sabia ni títol universitari tenia, havia de consultar el doble d’assessors que
el següent president de la Generalitat. Per no dir tampoc d’altres consellers i
ministres, que lluny de la seva experiència, decidien en assumptes que no
coneixien. Sols cal recordar la ministre de defensa sense coneixements
militars, el president Montilla sense coneixences de cultura general, i el
conseller d’ensenyament que no ostentava ni la llicenciatura en econòmiques que
deia posseir. En fi, que durant aquella crisi, es va fer evident que la
formació universitària i l’experiència professional mancaven força entre els
governants del moment. La crisi econòmica arrelà clarament en la seva
mediocritat i en les seves males decisions. Així s’explicava l’endeutament
extrem que aquells adquiriren amb l’aval dels ciutadans, és a dir, els seus
errors els pagaria el poble. Finalment la classe política va sortir indemne de les seves arriscades
empreses. En una companyia privada si un alt càrrec provocava una fallida
fraudulenta se’l portava a tribunals. En canvi a aquells polítics se’ls
regalaren sous vitalicis i càrrecs de senador entre d’altres privilegis. De res
va servir el moviment del 15M ni la jurisprudència d’Islàndia, país on sí es
processaren alts càrrec del govern. Al final res va castigar als polítics
responsables de la fallida de tot l’estat. En fi, que injust que va resultar
aquell món entre una classe política d’intocables i un poble que els hi pagava
el sou, els errors i els regals quan deixaven el seu càrrec. Durant aquell 2009 es devien
més de 500.000 milions d’euros i el govern continuava demanant més préstecs.
Allò ho feia per dues raons, per a dissimular que la caixa s’estava buidant i
per a poder continuar pagant aturats, subvencions i obres públiques. Mentre, i
per amagar la veritat, continuava negant la crisi equiparant-la a una suau
pèrdua d’acceleració en el creixement econòmic. Però aquella crisi era
simplement certa. El brutal endeutament, que l’estat no volia reconèixer, n’era
el fet més flagrant. Per sort, i de lluny, ens arribaren bones idees.
Islàndia, com Espanya, també va
retallar en serveis i va apujar molt els impostos. L’any 2010 Islàndia va ser
el país de la OCDE on més va ascendir la pressió fiscal sobre els salaris,
Espanya fou la segona. Resultava obvi que a la península ens havia passat el
mateix que als islandesos però amb una subtil diferència, Islàndia es va
queixar ja en el 2009 i nosaltres no ho vam començar a fer fins arribat el
2011, els indignats. Però el que va fer petar als islandesos l’any 2009
no fou la pujada de taxes sinó una nova llei que els obligava a fer-se
responsables de l’error financer dels bancs. A finals de 2009, i davant
també d’un dèficit nacional descomunal, el govern islandès va decretar que
seria el poble qui pagaria aquell deute bancari. En fi, que els islandesos
haurien de tornar 4.000 milions d’euros durant els propers quinze anys al 5,5%
d’interès a inversors del Regne Unit i Holanda entre d’altres. La gent es va
llençar al carrer per sol·licitar sotmetre la llei a referèndum. I així fou que
s’organitzaren tota una sèrie d’assemblees
que impulsaren un moviment social en contra dels mals polítics. Davant la crisi
econòmica, i la manca d’eficàcia dels seus polítics, aquelles associacions
varen prendre la iniciativa per reformar les lleis i reduir els privilegis de
la classe governant, i el més curiós, ho van aconseguir. Banquers i polítics
que l’havien espifiat passaren per tribunals. Però, i a més a més, els
islandesos, varen poder votar si havien de pagar o no el deute contret pels
seus polítics. La resposta, tot i quedar fora de la Unió Europea, fou
aclaparadora, i en dos comicis va sortir que no. No fou gens estrany que
ideòlegs espanyols pensessin igual que els islandesos. El problema, i com ja
s’ha dit, fou que varen reaccionar massa tard. Per desgràcia, i a més a més,
els nostres dirigents van continuar endeutant-se com si la crisi no anés amb
ells. A Vila–rodona, per exemple, tot i la crisi i l’endeutament del país, va
continuar construint un CAP de dues plantes, un camp de futbol tenint-ne un
altre i un poliesportiu nou deixant unes escoles en barracons. Això sí, el M.H.
president Montilla en breu vindria a inaugurar el pavelló d’esports.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp