Durant l’abril de 1942 les pluges foren
mil. De fet les crescudes i transport de sediments ensulsiaren la mina del
Roldonar. En conseqüència s’hagueren de fer les reparacions pertinents. Per
desgràcia uns despreniments provocaren dos ferits i un mort. Les terres toves i
carregades d’aigua solen donar això. Un sòl humit pateix de dos perills, pesa
més i llisca més fàcilment. En resum, més risc de despreniments.
A Vila-rodona, però, aquella no fou la màxima
preocupació del novament senyor del terme, el bisbe. Sota el règim franquista
la seu episcopal va recuperar els poders perduts per les desamortitzacions, la
República i la guerra. Davant d'allò una de les primeres
prioritats fou repoblar de monges el convent de les Carmelites. Però aquella
ordre havia quedat molt migrada de personal després de la guerra. En
conseqüència les Carmelites ja no es podien fer càrrec d’aquell convent. Una de
les poques supervivents, la mare superiora de les Carmelites, Montserrat Robert
Sabaté, va prendre una decisió. Així fou que es va vendre l’edifici a un
patronat per unes 18.000 pessetes. Els compradors foren les famílies Benet,
Ferrer i Veciana. Un membre dels Benet, Enric Benet, faria de mecenes del poble
en un futur proper. D’altra banda, la família Veciana havia estat la fundadora
dels Mossos d’Esquadra. En fi, que famílies influents, catòliques i recolzades
pel règim crearen aquell patronat. D’aquella manera es constituí, i com a
pòstuma voluntat d’un dels Benet, en Josep Benet i Galofrè, el patronat amb el
seu cognom, el Patronat Benet. Aquella institució va quedar formada per
diferents membres de la família Benet de Cal Moliner, els Ferrer i els Veciana
juntament amb el rector de Vila–rodona i el bicari de la seu episcopal de Barcelona.
A més, aquell patronat no podia vendre l’edifici ja que sols en tenia la
gestió, i així hi constava en els documents redactats per l’advocat d’una de
les famílies, en Ramon Maria Veciana. L’objectiu fonamental d’aquell patronat
era tornar a fundar una escola religiosa en aquell convent. Sota aquella
intenció propicià la vinguda de les germanes Felipenses a falta de Carmelites.
Elles serien les noves docents en el centre. Òbviament aquell patronat volia
recuperar el terreny perdut per la guerra i reinstaurar l’ensenyament catòlic a
Vila–rodona. El franquisme, l’OPUS i el castellà hi estaven al darrere.
Tot i que el règim feia cantar El
Cara al Sol, en assumptes d’horaris s’hi va posar d’esquena. Corria el 1942
quan Franco va imposar una nova ordre sota una realitat boirosa blavissa.
Fugint del fus del meridià de Greenwich, el que marcava que a l’agost a les
set ja és fosc, i imbuït el dictador per la simpatia que sentia per
l’Alemanya de Hitler, el règim va abraçar l’horari teutònic justificant que
allò era per a estalviar energia. Aquell horari feixista, i sense estalviar
energia al país, va continuar vigent fins avui dia. En fi, que aquell
engany va fer oblidar l’hora del sol tot i que molts pagesos
continuarien utilitzant-la. Deia Inger Enkvist, professora de la Universitat de
Lund a Suècia, que tots els règims autoritaris s’han destacat per voler
imposar l’amnèsia històrica als seus súbdits i afegiria Josep Pla que la
llei de la història és la tendència a l’oblit. Vila–rodona estava a punt de
tastar-ne una altra dosis.
L’1 de maig de 1943 la Comandància de
la Guàrdia Civil del Pont d’Armentera ordenà al consistori de Vila–rodona
omplir un qüestionari sobre els fets de 1936. L’assassinat del farmacèutic, de
monges i capellans constava en la investigació però l’Ajuntament no va trobar
cap sospitós real. Finalment sols anomenarien els membres dels ajuntaments
republicans però poca cosa més. Poc després, i sota més recerques franquistes,
l’11 de juny el Fiscal Instructor demanava el perquè Josep Domingo Balañà i
Josep Vives Marimon, assassinats pels republicans durant la retirada de 1939,
no apareixien en l’informe anterior. A l’endemà el batlle, Francesc Güell
Ferrer, Sisquet Aranyó, va fer els aclariments oportuns sense més
conseqüències. Eren temps de perills però també de suborns encoberts i de
favors mutus entre els vilatans i els poders franquistes. La Guàrdia Civil era
el màxim representant d’aquells pels vols rurals. Explicava per exemple Joan
Oliveras, Joan de Sabadell, que un dia sabent la Guàrdia Civil que ell
es disposava a pescar amb tremany, art de pesca prohibit, el fuster Pau Ollé,
qui per amistat el tenia hostatjat a casa seu, va rebre la visita de dos guàrdies
civils. Durant la conversa un dels agents li va demanar si li podia fer una
maleta de fusta, que li pagaria al moment. En Pau li va contestar que cap
problema, que un present seria, i quedaren entesos. La Guàrdia Civil no va
insistir més en l’assumpte del tremany però a l’endemà en Joan Oliveras,
pescador ara frustrat, ja estava fent la maleta a la fusteria (Oliveras, 2001).
En aquells temps ningú no s’atrevia a contrariar a la Guàrdia Civil. Més d’un
cop, per no dir tots, no se’ls hi cobrava el peix, la carn i d’altres queviures
a les mullers dels agents. Fer-ho hagués implicat, a la llarga o a la curta, no
ser atès ràpidament per aquella policia. D’ells depenien permisos, lleis i
burocràcies que de ben segur mil pegues s’hi trobarien qui no enceraven el
terra amb favors. En fi que cal posar oli a les rodes si li vols voltes.
Pel setembre de 1943 el preu del vi
baixaria. Abans però una novetat va omplir Vila–rodona. Durant el juliol les
germanes Felipenses ocuparien el convent de les antigues Carmelites. Sota el
Patronat Benet s’havia fet tornar a aquelles monges per crear una escola
catòlica. Però poca cultura objectiva s’hi ensenyà en aquelles aules. Sota el
règim franquista l’església catòlica, castigada abans per molts republicans, va
passar de perseguida a protegida. Com ja havia passat a la història, els
castigats en el passat passaren a ser els botxins d’aquell moment. Sols cal
pensar en el esclaus negres americans que fundaren Libèria a l’Àfrica, o en els
jueus fugits dels nazis i arribats a Israel. A partir d’aleshores ho serien les
Filipenses. Elles, i amb un català prohibit des de 1939, sols ensenyaren en
castellà. A tal efecte castigaven a les alumnes que parlessin en català, fins i
tot si ho feien fora de l’aula. La primera era una llengua culta a ser
cultivada, la segona una parla menor a extingir. Cal afegir que durant aquell
1943 el primer NODO va irrompre als cinemes nacionals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp