El 24 de desembre de 1938 Franco
iniciava l’ofensiva final sobre Catalunya. La manca de resistència republicana
es feu evident. De fet, i durant els primers dies de gener de 1939 les tropes
nacionals s’aproparen a Vila–rodona (Aguadé, 2002). Davant la por dels trets
d’uns i altres, moltes famílies del poble van fer els farcells i amb el carro
ple de matalassos, mantes i menjar, es dirigiren cap a alguna barraca dels
afores. De fet, i durant els dies 12, 13 i 14 de gener, el volum de gent i
soldats republicans que fugien cap el nord es va fer molt evident per
Vila–rodona. Al seu pas volaven tots els ponts que podien per barrar el pas als
franquistes. Tot i així, el viaducte de Vila–rodona els va fer la feina
impossible i va resistir (Santesmases, 2003).
El dijous 19 de gener, vigília de la
Festa Major d’Hivern, feia un sol esplèndid, de cel brunyit, d’aire tranquil,
com si la guerra no existís. Per desgràcia anava a ser un dia de trets, bombes
i morts. Molts republicans s’estaven parapetant a la serra de Monferri i els
nacionals, de feia dies, que s’havien instal·lat per Vilabella (Aguadé, 2002).
A les vuit del matí es donà l’ordre de passar el riu Gaià i va començar la
gresca. Fou aleshores que els republicans varen intentar esfondrar, sense èxit,
el pont de Vila–rodona. Mentre, el front per la serra de Montferri fou molt
actiu escoltant-se des de les Espalamoses els retrunys dels trets i de les
explosions. A dir per les bales trobades per Dani Egea Roca, gran afeccionat i
col·leccionista de la Guerra Civil, es veié clar com a ponent entraren els
nacionals mentre a llevant s’hi guarien els republicans. Les trinxeres, encara avui
existents, ofereixen sovint les restes de la munició disparada d’una batalla
que no va durar massa. De fet, i poc després de l’inici de la batalla, les
detonacions s’aturaren per deixar pas a un altre so. Cap a les dues de la tarda
les tropes franquistes van ocupar els pobles de Montferri, Salomó, Rodonyà,
Vilardida i finalment Vila–rodona. Els campanars repicaven per arreu, senyal
que els nacionals entraven i que l’església els rebia celebrant la fi de la
guerra. Mentre les tropes republicanes, o el que en restava d’elles, es
retiraven cap el nord (Aguadé, 2002). Deu caps de família de Vila–rodona els
acompanyaren fugint cap a França. Mentre dos personatges republicans, en Josep
Domingo Balanyà de cal Pistolet i Josep Vives i Marimon, Pep de les Pobles,
foren segrestats i més tard assassinats.
L’entrada aquella tarda de les tropes
nacionals a Vila–rodona ho va fer sense massa aldarulls, com una resignació per
a uns, com un desig per a uns altres. Primer passaren pel carrer Major, després
per la plaça Vella i finalment arribaren al carrer de Sant Llorenç. Així fou
que el poble s’omplí de carros, cavalls i soldats mentre els carrers es
buidaven de plaques. Els militars les arrencaven i trencaven pel fet d’estar
escrites en català (Santesmases, 2003). No sembla que passés res més greu
davant l’entrada dels nacionals tot i que normalment s’aplicava una repressió
implacable i sistemàtica. De fet molts soldats es varen quedar a menjar i a
dormir a casa de molts vilatans mentre altres encenien fogueres pel poble. Una
fou prop del Portal del Parera tot ennegrint les parets de l’entrada. Aquells
combatents pertanyien a la V División de Navarra comandada pel tinent Tomás
Garicano Goñi. Aquell caporal, i anys més tard, fou ministre de governació
franquista, un càrrec que ocupà des del 1969 al 1973 (Santesmases, 2003). A
l’endemà Companys, i des de Barcelona, va haver de fugir cap al nord. Tot i així
encoratjava a la resta a una lluita on pocs hi creien. Molts l’acusaven d’haver
perdut la guerra i d’haver governat amb els comunistes i els anarquistes. En
fi, que a Companys sols li quedava l’exili.
El 5 de febrer de 1939 Lluís Companys
creuava la frontera de França en direcció fugint del franquisme. Amb ell, i en diferents
tongades, sort i destins, quatre-cents mil republicans intentaven el mateix.
Mentre a reraguarda queia la pluja de la repressió falangista. A Vila–rodona,
per exemple, urgia la necessitat de formar un nou ajuntament sota la direcció
dels franquistes. El tinent Tomás Garicano Goñi ordenà la formació d’aquell nou
consistori amb regidors propers al règim, és a dir, els dretans maltractats pel
republicans. Com en un pati d’escola que qui la fet la paga, a quatre
vila–rrodonins se’ls feu passà per consell de guerra. Per sort, i finalment, no
patirien ni pena de mort ni presó. Per altres poblacions la cosa fou molt
pitjor. A Querol, Aiguamúrcia o Nulles les denúncies, venjances i execucions foren
pa de cada dia tot i que la farina escassejava. No obstant allò, i a
Vila–rodona, s’hi produïren algunes tornes per fets del passat. En revenja
contra els joves de la junta republicana, els que havien passat feia tres anys
a cobrar pel ball frustrat de la Festa Major del 36, els falangistes els
imposaren un pagament de 50 duros per a elements de la Falange. I res de parlar
a la gent de vostè ja que el mateix falangisme va eradicar el vos
obligant al tu a tu. És a dir, parlar de tu feia falangista, cosa que
avui dia fa d’esquerres.
De totes maneres molts d’aquells joves
havien mor al front i sols quatre hagueren de pagar penyora. Un altre fet de
torna fou el convent de les Carmelites, ara Filipenses. Allí, i al reobrir-se
l’escola, tot es feia en castellà i sota la nova moral franquista. Qui parlava
en català, fins i tot al pati, era castigat. Però la guerra lingüística no fou
la pitjor. Aquell febrer de 1939 s’aplicà la Ley de Responsabilidades
Políticas, és a dir, tothom qui va ser membre, va simpatitzar o va
relacionar-se amb les administracions esquerranes havia de passar per
l’adreçador de la multa, l’expropiació o la presó franquistes (Gavaldà, 1997).
En fi, i com l'actual, 155, els perdedors van haver de pagar tres coses, la
guerra perduda, el Arriba España i la deshonra. En certa forma aquells impostos
foren un robatori legal que afectà a més d’onze vilatans. Cal tenir en compte
que després de l’entrada dels nacionals es va fer un pregó per qui no volgués
perdre la casa. Era obligatori posar un cartell dient, Esta casa está
habitada por su dueño. III año triunfal ¡Viva Franco! ¡Arriba España! En
cas contrari s’entenia que la casa estava lliura i que podia ser ocupada
(Santesmases, 2003).
Però un dels problemes més greus de la
postguerra no foren ni les expropiacions, ni els processats, ni els detinguts,
ho foren els més tendres i els més ignorants. Molta quitxalla i pagesia va
trobar la mort en una altra xacra de la guerra, les bombes abandonades. Per
ignorància del que eren, joves i grans, agafaven granades o morters pensant-se
que eren llums, bateries o ves a saber què. El record hi ha del matrimoni
Llorenç Vives Camps i Enriqueta Robert Sabaté que trobant uns estranys llums
se’ls emportaren a casa per desmuntar-los davant la llar de foc. Arribat son
fill Federico s’adonaren que els suposats llums eren granades de mà. De sobte
aturaren aquella manipulació. Ells van tenir sort, d’altres hi van perdre la
vida. El fet fou que el seu fill, en Federico Vives Robert, va participar en la
concentració de La Falange el 29 d’octubre a Madrid. Potser no els esclatà la granada por la
gracia de Dios. O potser Déu no sap riure. En tot cas pregunteu-li a en Federico quan encara avui dia fa el cafè al Casal.
Mentre les ferralles de la guerra feien
mal, la postguerra començava i la dictadura de Francisco Franco iniciava la
seva peculiar repressió (Gavaldà, 2013). Comunistes, anarquistes,
anticlericals, socialistes i republicans, entre d’altres, estarien sota la mira
de la Falange. L’Església, que havia estat molt castigada pels republicans,
quedà sota l’aixopluc del franquisme. La concomitància de l’Església amb el
règim franquista esdevingué pràcticament total i aquella s’apuntà al carro de
la repressió en tots els sentits, la sexual inclosa. La por que inculcaven als
feligresos sobre pecats mortals i venials en assumptes genitals feren que molts
en patissin les conseqüències. D’altres, no tan missaires, s’ho miraren des
d’un altre punt de vista. De fet molts homes de Vila–rodona, i quan podien,
anaven de clica entre les professionals. Mostra d’allò fou que alguns agafaren
la sífilis. En tot aquell context però, les celebracions religioses
esdevingueren la propaganda del nou ordre que regnava a l’estat espanyol.
Sacerdots i predicadors d’una oratòria contundent predicaven la moral d’un nou
règim. Tot i així, el nombre de feligresos a Vila–rodona no era massa alt.
Entre els homes, per exemple, no superaven el 10 % dels caps de família
dretanes. Cal recordar l’herència anticlerical que havia deixat mossèn Morer
durant l’inici del segle XIX. El que sí va augmentar clarament sota la pressió
franquista i catòlica foren el nombre de bateigs i casoris. Òbviament, i durant
el domini republicà, pocs se’n celebraren, pel que ara tocava recuperar la
feina pendent. També el nombre de quadres del Caudillo va fer furor per les
fusteries del poble. Molts foren qui encarregaren marcs per a una foto d’en
Franco a la seva llar (Santesmases, 2013). Aquell creixement del Franco por la
gracia de Dios, no va tenir paral·lel en la principal economia de la vila,
la vinya. Aquell 1939 el preu del vi va desinflar-se després dels bons anys
anteriors. La disminució en el seu consum durant la postguerra, el nou control
pel franquisme i la manca d’exportacions, van aturar aquella creixent demanada
externa. Tot i així la dictadura no va poder evitar l’especulació i
l’estraperlo. La dreta sempre ha estat molt neoliberal. Avui el PP n'és el continuador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp