Sovint sembla que les dretes es creuen
els escollits a governar i les esquerres els elegits a canviar el sistema. Això
explicaria el que va començar a partir de 1910. La primera mostra la tinguérem
quan els joves del poble demanaren, com en altres ocasions, utilitzar la plaça
del Arbres com envelat durant la Festa Major. Ja s’ha explicat que a
Vila–rodona s’organitzaven tres balls, un el dels republicans d’esquerres,
l’altre el dels conservadors de dretes i un tercer els dels joves del poble. El
republicà i el juvenil romania força ple, en canvi el dels monàrquics anava migrat. Davant la competència que aquell tercer envelat implicava per al
despoblat ball dels conservadors, la reacció fou òbvia. El regidor dretà, Josep
Porta, va començar a posar pegues a l’envelat de la plaça dels Arbres. Per
dissimular les raons reals, en Porta va argumentar que es faria malbé el terra
de pedres i argila d’aleshores. Òbviament que tots els balls trepitjarien
terra, però en Josep Porta i Canals això ho obviava. Finalment, i sota
l’alcaldia republicana de Pau Robert, la causa no va prosperar. Evidentment la
facilitat de donar permís o no a aquell envelat depenia de les militàncies
polítiques del consistori. En igual sentit va passar durant la fira d’aquell
1910, mercat que gràcies als bons preus
del vi va adobar la compra de bestiar aquell any (Santesmases, 2014).
L’ajuntament, republicà, va decretar que el repartiment i cobrament dels espais
per als venedors era competència exclusiva seva. Allò deixava fora d’ingressos
a les cofraries, i en concret a la de Sant Sebastià. Altre cop el conservador
Josep Porta, amo del Mas de la Magina, va protestar enèrgicament (Santesmases,
2014).
Però aquell esquifit fet del 1910 no
fou encara la revolta dels conservadors. Faltava més sofre per avivar la
foguera. Una de les espurnes va arribar durant el 1911 quan la CNT promogué
vagues agressives i revoltes contundents per Barcelona. Sota aquell context
d’esquerres animoses, l’anticlericalisme s’anava expandint i Vila–rodona no en
fou excepció. De fet feia segles que pel terme es coïa el paganisme en
detriment de feligresos. Vet aquí que durant el 1912 els conservadors d’aquell
poble varen iniciar la seva especial revolta. Foren nou persones de
Vila–rodona, la majoria càrrecs municipals conservadors, les qui redactaren una
carta al bisbe. En aquell escrit es queixaven de dues xacres per a ells. La
primera de la manca de practicants catòlics al poble. I la segona, de la recent
escola laica on hi assistien uns seixanta nens i nenes barrejats. Davant d’allò
demanaven al bisbe un rector de propietat per a fer front a tal situació.
Aquell context, com es veurà, es repetiria el 1914 i altre cop pels anys
vuitanta. Durant el 1914 fou el mateix rector, Josep Romeu, qui explicà al
bisbe la manca de feligresos, inclosos els de famílies dretanes. Durant els anys
vuitanta fou el metge de Vila–rodona, més altres catòlics, que avisaren al
bisbe d’un rector no massa conservador. En fi que els ortodoxes sempre
delataven a qui, segons ells, no complia les ordenances divines.
Per sort, i per donar llum a aquella
època, arribà l’electricitat a Vila–rodona. Durant aquell 1912, i de la mà de
l’enginyer Ricard Ferrer Combeller, s’acabaren moltes de les moltes bromes que
la foscor permetia. Una de les més desagradables era trucar a la porta i esperar
que l’amo tragués el cap per la
finestra per saber qui el demanava. Acte seguit un li agafava el coll amb una
crossa i un altre li empastifava la cara amb una escombra untada en fems.
Bestieses de poble a falta de telebrossa, Internet o tàblets d’avui en dia.
Però la revolta de les dretes no
s’havia acabat. Durant el 1913 l’Ajuntament republicà de Vila–rodona desitjava
obrir pas pel sud del poble. El projecte era enrunar la paret sud de la plaça
dels Arbres, és a dir, per on avui s’arriba al Casal de la Vila. Però aquell
pla va topar amb un problema, la política catòlica i conservadora. El designi
d’aquell nou accés per al poble fou titllat de contrari al cristianisme. El
marit de Neus Muñoz, propietària del terreny, s’hi va posar en contra. L’argument
consistia en dir que l’Ajuntament volia impedir la construcció d’una escola
catòlica en aquell indret, al costat d’on avui dia hi ha Cal Ferrer. Fou tanta
la pressió que la idea d’obrir el poble pel seu migjorn va haver d’esperar més
de deu anys. Així doncs, una escola religiosa, la de Sant Miquel, hi fou
construïda allí impedint la millora urbanística. Durant el mes de maig, i de
pago, començaren les primeres classes amb alumnes. L’obertura de Vila–rodona,
per on avui és la seva principal entrada, va haver d’esperar, i com si d’un
càstig diví es tractés, a una catàstrofe. Mentre el tango es posava de moda per
Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp