El decret que les Corts espanyoles
havia aprovat per abolir els senyorius en els pobles va restar pendent de
signatura per part de Fernando VII durant tot el 1822, i per tant sense
aplicació. Aquella actitud va animar als partidaris del rei a proclamar-se per
diferents indrets de la geografia. I així començaren les revoltes realistes
contràries als liberals. A Vila–rodona, sumant-se a unes males collites, hi
entraren molt sovint els reials. Les accions, com hom es pot imaginar, no foren
pacífiques, i els reials varen acarnissar-se contra els liberals de Vila–rodona
(Santesmases, 1984).
El fet que els reials escollissin
atacar aquella població tenia gran lògica. Vila–rodona i Valls eren
participants actius de la Milícia Nacional Voluntària dels liberals. La milícia
de Vila–rodona estava formada per uns 50 homes, un sisè de la població
masculina entre els 16 i 50 anys. L’existència d’aquella milícia liberal a
Vila–rodona era coneguda pels escamots reials i antiliberals capitanejats per
Joan Romagosa, un ex-combatent de la guerra del francès que coneixia
perfectament el territori (Santesmases, 1984). Per tant envair i vèncer a
Vila–rodona significava un cop psicològic molt important contra els liberals.
D’altra banda en Romagosa tenia el recolzament d’altres combatents d’un altre
poble veí força fidel a Fernando VII, Vilabella. Allí, un escamot d’homes
dirigits per en Joan Rafí Vidal, s’afegí a les tropes d’en Romagosa. Tot
plegat, i entre Romagosa i Rafí, varen ajuntar centenars de pagesos i jornalers
pobres, desil·lusionats i descontents de les promeses liberals. De fet la
revolució liberal no va aportar ni terres ni millores a molts pagesos que les
esperaven. Per aquella raó les files de Romagosa estaven tan plenes de
camperols amb males puces. Aquells guerrillers eren els qui realitzaven els
atacs sobre les poblacions liberals. Òbviament Vila–rodona i Valls estaven
sempre en el punt de mira d’aquells trabucaires. De fet la història n’ha deixat
registre d’algunes. Una de les primeres fou la del 7 de maig a Vila–rodona,
però l’escomesa més sentida d’aquell any fou la del 28 de juliol al mateix
poble, els anomenats Fets de Juliol de 1822. En aquella ocasió Romagosa,
més uns centenars d’homes, van envair Vila–rodona. Mentre els reials entraven,
el rector de Vila–rodona, mossèn Vicenç Morer, se li va sentir a dir, ya
llegan los míos. Òbviament, i tot i que els reials varen cometre una
barbàrie, el rector simpatitzava amb els botxins (Santesmases, 2007). D’altra
banda a la plaça de Vila–rodona hi havia un placa dedicada a la Constitució
liberal. Els reials, contraris a aquella, solien arrencar-la durant les seves
incursions. Però allò no fou pas el més greu. Els 50 homes de la milícia
liberal de Vila–rodona, al veure’s en crítica inferioritat numèrica, van sortir
per cames. Part d’aquella milícia, i per salvar la pell, va fugir mentre la
resta que no ho va poder fer, uns 28, van buscar recer dins de l’església. Les
tropes d’en Romagosa calaren foc en el temple per tal de fer-los sortir. Un cop
fora del cau i rendits, els afusellaren junt amb tres vilatans que estaven
escoltant missa. Altres morts hi hagueren, pel que aquell mes esdevingué el
juliol amb més difunts de tot el segle XIX. Foren un total de 42 difunts que a
final d’any sumaren una nombre brutal de cadàvers, uns 139, sent-ne 81 homes i
58 dones. Aquella asimetria de més barons morts que dames indicava clarament
que molts ho feren sota les armes. Del cert sabem que 32 homes sucumbiren sota
el foc reial. Per tant, i durant aquell 1822, Vila–rodona va veure minvar la
seva població en 62 habitants per causa sobretot de morts violentes.
Els Fets de Juliol passaren, però feia
falta un cap de turc sobre qui picar fort. La frase del rector de Vila–rodona,
mossèn Morer, durant l’entrada dels reials dient, ya llegan los míos, va
servir a l’efecte. Òbviament que els reials havien assassinat a molts vilatans,
inclosos parroquians. Les ganes de revenja s’afegiren com una excusa més per
intentar fer fora a aquell rector tan singular. Així fou que l’Ajuntament va
denunciar aquell escàndol a l’administració pertinent. La intenció era portar
al rector davant els Jutjats de Vilafranca i finalment expulsar a aquell mossèn
de la parròquia de Vila–rodona. L’ajuntament, liberal, i el mossèn, reial,
protagonitzaven un conflicte mirall del d’aquella Espanya que no sabia posar-se
d’acord. Mentre, molts vilatans, morien en mans dels atacs i de la mala collita
d’aquell 1822. Una sequera hi estava al darrere.
Una vila veïna que també va encaixar
els conflictes entre reials i liberals fou Bràfim. Durant el mes de març
d’aquell 1822 un grup d’homes d’entre uns vint i trenta anys, la majoria d’ells
fanàtics catòlics, es dedicaren a fer brega en contra els liberals del poble
(Santesmases, 2001). Aquell conjunt d’actes, encapçalats per en Josep Gasset,
es repetiren durant un bon grapat de nits fins que la milícia de Valls,
liberal, va posar mans a les armes. L’ajuntament de Bràfim, reial, va voler
asserenar els ànims i amb aquell objectiu va inventar-se un història de pa
sucat amb oli. De fet aquella va aturar l’entrada de la milícia a Bràfim i els
seus efectes col·laterals. En un escrit del 20 de març l’Ajuntament de Bràfim
es dirigia al Jefe Superior Político de la província per aclarir-li les causes
d’aquells aldarulls. En el document s’especificava que els vint-i-cinc joves
implicats patien d’una malaltia que els feia proferir insults i amenaces als
liberals d’aquella vila. Afegien que per aquella causa s’estaven produint tants
aldarulls i que l’afecció en si s’anomenava demonomania. Òbviament el
consistori i el clergat donaven el seu consentiment a les accions antiliberals
de Bràfim, vet aquí la invenció d’aquella falsa indisposició per guanyar temps
a la milícia de Valls i Vila–rodona (Santesmases, 1984; Arnabat, 1998 &
Santesmases, 2001). Cap a finals de març les autoritats locals varen assolir
desmantellar aquells avalots durant aquell Trienni Liberal, un trienni que tenia els dies contats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp