Tota la malastruga anterior va canviar
durant el 1818. Si durant els quatre anys anteriors els casaments havien estat
esquifits, ara assolirien els 18. Un bon any agrícola més totes les parelles
que encara no s’havien casat, deurien provocar aquella puja. Per tant, i durant
aquella anyada, moltes nits foren de mel sota l’udol d’alguns llops despistats.
Molts d’aquells baixaven després de la posta per menjar les deixalles de
cabrits o xais escorxats. La foscor de Vila–rodona els ocultava dels caçadors. Però
val a dir que aquelles bèsties tenien els dies contats. Durant el 1818 es va
inventar l’estricnina, un potent verí que es faria servir, entre d’altres, per
a l’extermini del llop. En fi que aquell tòxic va esdevenir el llop dels llops.
Però si el 1818 havia estat any de Déu,
el 1819 ho fou del diable. Sols veure el nombre de difunts, 91, es veia que
s’estava molt per sobre dels 66 de mitjana. A més la gran majoria d’ells foren
nens petits, si més no així ho indica la mitjana d’edat de tots aquells morts,
11 anys. Probablement fou un any de males collites, d’epidèmies o de tot
plegat. Allò es va fer especialment evident durant les infeccions d’aquell
estiu. De fet l’agost d’aquell any fou el de més morts de tot el segle, uns 29.
En fi, que aquell 1819 fou anyada de moltes vídues que impulsaren molts
casaments, unes 24 celebracions. Cal aclarir que quan algú enviudava, el
compromís i les noces no tardaven pas massa. L’obligació d’agombolar fills,
terres i casa empenyia doncs al casament. D’altra manera els llops de la vida
l’engolien a un en la foscor perpètua. Aquell món no era un espai d’emocions
romàntiques sinó de raons pràctiques.
El rei Fernando VII, tot i els seus
intents absolutistes, no va poder imposar-se del tot. La raó fou que va trobar
molts opositors defensant la constitució liberal que ell havia abolit. Al
final, i a contracor, va haver de baixar del burro. Així fou que durant el 1820
acceptà aquella constitució i va començar l’anomenat Trienni Liberal. Aquell
nou marc polític empaitava en certa manera les fites assolides per la Revolució
Francesa. Entre aquelles hi havia l’abolició dels senyorius d’origen feudal i
la Inquisició, la regulació de les propietats eclesiàstiques i la difusió del
coneixement de la Il·lustració. En certa manera Fernando VII estava fent un
pacte a l’anglesa on, sense deixar passar la guillotina pels Pirineus, pactava
amb els poders del moment, els liberals. Tot i així la guerra pel poder va
aparèixer quan els partidaris del rei començaren a atacar als liberals. Aquí
l’església va tenir un paper important ja que es declarà a favor dels
monàrquics i va decretar l’epidèmia de febre groga del 1821 i la sequera del
1822 com càstigs de Déu per recolzar als liberals. Vila–rodona en va patir
aquelles profecies amb un rector que anomenava “els seus”, els reials, quan
aquells feien incursions pel poble. De fet els vilatans es mostraven força
anticlericals i defensors dels liberals (Santesmases, 1984 & Arnabat,
1998). Un raó, entre d’altres, era que estaven farts d’haver de pagar els
impostos eclesiàstics com el delme o la primícia.
Però no sols Vila–rodona defensava la
causa liberal, també altres poblacions ho feien. De fet la comarca semblava
dividida entre dues zones ben diferenciades, la part meridional i oriental més
a favor dels reials, i la part occidental de tarannà més liberal. La primera
fou la regió més castigada per la crisi agrària d’inicis de segle amb pobles
com Vallmoll, Vilabella, Bràfim, Montferri o Masllorenç. Cal recordar que del
1816 al 1835 es va patir una gran crisi de preus agrícoles a nivell de tota
Europa (Paz i Rico, 2008). La segona fou la regió més connectada a l’expansió
inicial de la vinya, de la comercialització del vi i sobretot de la venda
d’aiguardent. En foren sobretot les poblacions de Valls i Vila–rodona que
s’alimentaven del comerç. De fet distribuïen llurs begudes espirituoses a
través dels mercats de Tarragona, Reus i el Penedès. Òbviament aquell món
comercial desitjava deslligar-se de nobles, església o d’altres estaments de
poder. Per aquella raó, la mercantil, tots aquells cinc municipis foren els més
antisenyorials, antifeudals i antireials. És a dir, que Tarragona, Reus,
Penedès, Valls i Vila–rodona es mostraren clarament liberals en contra la resta
que encara creia en Fernando VII i el seu senyoriu. En certa manera els
liberals defensaven la nova societat comercial i els reials les escorrialles
del feudalisme.
Però aquell Trienni Liberal no regalà
bonances a Vila–rodona. Els anys 1820 i 21 foren anyades de molts morts. Durant
el 1820 en foren 91, la qual cosa fou contrarestada amb molts parts, uns 101. A
l’any següent, el 1821, expiraren 74 persones i els parts tornaren a
sovintejar. A Barcelona per exemple es va passar de 140.000 habitants a
116.000. La raó de tants traspassos fou la febre groga ja esmentada pels camps
catalans. Allò va fer augmentar el nombre de vidus i vídues que alhora feren
créixer els casoris amb uns 19 durant el 1821, el doble que els 10 de mitjana.
Mentre durava la tragèdia d’aquella
febre groga, les Corts espanyoles van decretar la Llei de Reforma Eclesiàstica
que obligava a la reducció dels convents a Catalunya, és a dir, es començaven a
expropiar algunes propietats eclesiàstiques. Conseqüència d’allò en fou la
marxa d’alguns frares Servites del convent de Vila–rodona. Alguns d’ells es
dirigiren al de Sant Boi i d’altres restaren a cases del poble. Tot i allò, el
convent no va quedar tancat i barrat. De fet els Servites romasos a Vila–rodona
feien missa al convent amb un alt índex de feligresos, si més no més alt que el
del rector vigent, en Vicenç Morer. La raó semblava ser tot el seu tarannà ja
descrit, més la seva clara orientació reial davant un poble liberal. Un exemple
d’allò en fou la constitució liberal. En aquella època el mossèn havia d’incloure
en els seus oficis l’explicació d’aquella. El problema era que Vicenç Morer es
mostrava contrari a aquella. Allò prou que es notava durant les seves homilies.
La mostra era que en Morer en feia sorna i menyspreu durant aquelles. De fet va
llençar alguns exabruptes al respecte durant alguna de les seves misses. El llop no era mort.
L’Ajuntament, de tarannà liberal, va denunciar aquelles accions al govern
pertinent (Santesmases, 2007).
Sota el context d’aquella Llei de
Reforma Eclesiàstica moltes poblacions hi veieren la fi del jou eclesiàstic.
Per aquella raó, i durant l’abril d’aquell 1821, el consistori de Vila–rodona,
i molts altres, van enviar a través de la Diputació catalana un escrit a les
Corts espanyoles. En aquella petició es reclamava l’abolició dels últims llops, els senyorius als
quals els pobles havien de rendir impostos sense rebre gaire a canvi. En el cas
de Vila–rodona era el rector, el bisbe i la seva seu episcopal a Barcelona.
Finalment les Corts aprovaren un decret favorable als pobles i els senyorius
foren abolits. Suposem que allò es va celebrar per Vila–rodona, tot i que no va
agradar a mossèn Vicenç Morer que va continuar fent exabruptes davant els
feligresos. De totes maneres poca gent anava a les seves misses. Consta que
abans de la seva arribada hi assistien unes dues-centes persones, però a partir
de l’arribada d’aquell rector el nombre va minvà fins a uns vint-i-cinc
parroquians. Això sí, quan la missa la feia un pare servita, la cosa augmentava
dràsticament. Era clara doncs l’antipatia dels vilatans envers a mossèn Morer.
El poble menyspreava clarament al rector per la seva corrupció en els comptes,
cobdícia en els cobraments religiosos, ineptitud per la seva manca de gambals,
vagància en les seves funcions, tarannà antiliberal i el seu afer amb la
majordoma. Tot plegat va implicar la baixa religiositat dels vilatans d’aquella
època i de posteriors.
Però ara els vilatans veien guanyada
una batalla contra els impostos eclesiàstics i una oportunitat per alliberar-se
del senyoriu feudal, del bisbe de Barcelona. Deslligats d’aquell llast podrien
gestionar les terres i comerciar amb més llibertat. No obstant allò, el rei
d’Espanya tenia l’última paraula i aquesta no seria agradable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp