Companys ara era estimat pel poble,
valorat pel govern espanyol i respectat per les dretes catalanes. Amb aquesta
bona entesa la Generalitat va endegar tota una sèrie de reformes inaugurant
noves escoles, reformant la Llei de Contractes de Conreus, afavorint als
rabassaires, signant readmissions de rebels acomiadats, inhabilitant a qui
havia acceptat càrrecs públics durant el Bienni Negre i permetent que les
vagues aconseguissin millores laborals per als obrers. Mentre a Espanya bullia
l’olla dels conflictes socials, a Catalunya tot semblava una bassa d’oli que
alguns van anomenar l’oasi català (Tortajada & Vila, 2015). Però realment tot
allò l’únic que feia era tibar la corda amb els amos, la patronal i els
conservadors. Sota aquell context s’entenia el que passava per Vila–rodona a
nivell del consistori i dels rabassaires. L’ajuntament d’esquerres volia
recuperar el terreny perdut durant el Bienni Negre de les dretes. En foren ara
exemples l’immediat retorn dels noms dels carrers canviats pels conservadors,
la crida de les esquerres amb el lema la Terra per qui la Treballi, o la
redundant oposició dels jornalers de rabassa a passar part de la collita als
amos. Aquests últims, i animats pel context polític de Companys, no sols es
negaren a pagaments sinó que passaren a l’acció. Aquella unió de progressistes
conduí a la creació de la Col·lectivitat a Vila–rodona, una associació de vint-i-una
famílies que amb uns cent membres compartien jornals i producció. Aquests foren
qui expropiaren algunes terres, propietats i collites. Sota aquella unió i
rebel·lia els pagesos rabassers es tornaren a sentir forts. Allò explicaria que
rabassaires, parcers i jornalers es neguessin a pagar una taxa d’orígens
medievals, el censal. Aquell pagament anual es feia en concepte d’una part del
deute de la casa o terra comprades feia segles. Era com una hipoteca que mai
s’acabava de pagar però que passava perpètuament de pares a fills. És a dir, si
el rebesavi d’algú havia comprat la casa on vivien quedant a deure 100 lliures,
els descendents continuaven pagant el 5 % d’aquelles a l’hereu de qui ho havia
venut. Molts dels censals que es pagaven per aquell 1936 s’havien originat
entre els segles XVII i XIX. Normalment aquell pagament ascendia entre unes 6 a
10 pessetes anuals. L’abonament d’aquella modesta quantitat es realitzava o per
Tots Sants o per la Fira. Així es veia com molts pagesos passaven per casa de l’amo
per pagar el seu censal. Però amb la revolta rabassaire allò va canviar i els
censals van finar (Santesmases, 2003). El punt més àlgid d’aquella revolta
rabassaira va trobar-se a la plaça del poble amb el càntic la terra per qui
la treballi. En el record està una dona que va enlairà al seu fill al mig
de la plaça dient, mireu, mireu, aquí hi teniu l’hereu de cal Rabadà.
Òbviament aquella casa era una de les benestants del moment. La ràbia
continguda dels parcers i l’avarícia dels amos mai no havia trobat una bona
terra d’entesa (Rabadà, 2016).
Davant d’aquelles accions físiques era
evident que el republicanisme burgès i teòric de Pi i Maragall s’havia
transmutat en un republicanisme revolucionari i jornaler. La prova la teníem en
el fet que molts propietaris benestants havien estat capdavanters del
republicanisme i de l’associacionisme agrari esquerrà. Malauradament la
polarització social d’aquell 1936 no deixava espai per als termes mitjos. Els
amos, abans republicans, ara es distanciarien d’una pataleia que consideraven
emocional i revulsiva. En definitiva, que la societat de Vila–rodona s’havia
extremat fent desaparèixer tots els grisos. Ara tot era com el futur NODO, o
blanc o negre. Anys abans un havia pogut ser clerical i d’esquerres, de dretes
però no practicant, creient però republicà, propietari però progressista o
parcer i conservador, però ara la centrifugació històrica no deixava termes
intermedis i tothom havia de passar a ser esquerrà o dretà, roig o blau, i
republicà o fatxenda. Aquelles conclusions de millor estar units que reunits,
ningú les escoltà. A nivell nacional tot el context anterior sols feia que
alimentar el mal perdre dels dretans i les seves ganes de tornar al poder. La
guitza entre esquerres i dretes havia estat un costum durant un bon grapat de
lustres. De fet, i com deia aleshores en
Josep Pla, el més semblant a un polític espanyol d’esquerres, era un polític
espanyol de dretes. Però allò no va tenir en compte una altra
conclusió que ja s’ha dit, millor oficials ben pagats que generals enutjats.
Mentre les esquerres i dretes no paraven de fer-se la punyeta i el país estava
per governar, als militars recolzats pels conservadors se li anaven inflant les
ganes de poder altre vegada. Un nou cop d’estat s’estava coent. La guerra
estava a un pas i les torxes d’un i l’altre bàndol flamejaven enceses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp