La fi de la guerra va comportar, com en
anteriors ocasions, més tranquil·litat al poble, més blat a les llars i més
mitjans per als matrimonis. Aquell 1841 es casaren a Vila–rodona un total de 24
parelles (Comas, 2014), però aquella bona xifra fou més conseqüència de
l’elevat nombre de vidus i viudes que no pas de sacs plens de cereal. No
obstant allò, la disponibilitat de més farina es feia evident amb el nombre de
forns en actiu a Vila–rodona. Durant el 1842 la seu episcopal de Barcelona
posseïa dos forns de pa a Vila–rodona, un al carrer Major i l’altre, a pocs
metres, al carrer de la Pilota, actualment entre la Plaça Vella i la pujada de
Sant Llorenç. Tenint en compte els 1679 vilatans d’aquell any, el lloguer
d’aquells forns havia de ser molt productiu.
Però el retorn de l’assossec després de
la guerra no podia oblidar un fet degut a la vinya. Amb l’expansió vinícola de
les últimes dècades, el bosc s’havia reduït a la mínima expressió i amb ell la
capacitat d’infiltració dels sòls. És a dir, el risc de gaianades s’havia fet
molt més elevat. Durant el 23 i 24 d’agost d’aquell 1842 uns aiguats a la
capçalera del Gaià comportaren unes greus inundacions per Santes Creus i
Vila–rodona, l’anomenada gaianada de Sant Bartomeu (Serra, 2010). La notícia
però no fou publicada fins el 28 d’agost en el diari El Constitucional. Com es
pot observar, i donada la tecnologia d’aleshores, les noves corrien a un ritme
diferent al d’ara. Però, i per acompanyar les desgràcies, el govern nacional
era un desastre. El regent i general Espartero va voler imposar el seu tarannà
militar al govern progressista del moment i a l’economia industrial catalana.
La oposició no es va fer esperar i obrers, amos i descontents s’alçaren per
diferents ciutats durant el 1843. Així fou que s’ordenà al general Prim
bombardejar Barcelona des del Castell de Montjuïc. Però, tot i la rendició de
la ciutat comtal en breu altres ciutats estatals com Sevilla, València i Reus
també s’alçaren. Espartero va quedar desbordat i va emigrar a Anglaterra. La
coalició de moderats i progressistes que encapçalaven aquelles revoltes contra
Espartero, varen decidir asserenar aquella Espanya convulsa. Així, i utilitzant
la credulitat de la gent en la monarquia, varen deixar la seva regència en mans
d’una Isabel II amb sols tretze anys d’edat.
A Vila–rodona, i entre gaianada i
gaianada, el pacífic 1843 va continuar portant cert progrés. De fet el nombre
de difunts va baixar respecte als anys anteriors apareixent un suau creixement
demogràfic (Comas, 2014). Gràcies a l’absència de guerra aquell poble es podia
plantejar millores en el temple. De fet l’església, i a dir per les reprimendes
del bisbe Pedro Martínez de San Martín, es trobava en molt mal estat. Així que
durant la visita d’aquell a Vila–rodona en el mes d’agost, s’ordenà arreglar
els mobles, els altars i els estris del temple. De fet els esforços per a la
defensa del poble es reduïren en pro dels esforços per millorar-lo. Per
exemple, la fi de la guerra va fer que a Vila–rodona es recollissin les armes
de la Milícia Nacional liberal, quedant aquella dissolta temporalment l’any
1844. De fet aquell mateix any, i amb una Isabel II adolescent cedint poder al
parlament, es va formar govern sota el Partit Moderat, el que simpatitzava amb
els propietaris. Fou aleshores que els amos se sentiren segurs respecte als
jornalers. Per aquella raó ja no calia la Milícia a Vila–rodona. La prova
d’allò, com es veurà, arribaria deu anys més tard durant el Bienni Liberal de
1854. Per ara la cultura semblava passar davant de les armes. Un seguit de
cultes anaven a endegar una nova etapa a Catalunya.
Però no sols Vila–rodona va gaudir de
certa dedicació per a l’art i la cultura, també a Barcelona sorgí un moviment
que canviaria per sempre un sentiment nacional. Un de les primeres mostres fou L’Oda
a la Pàtria publicada a El Vapor l’any 1833. Més tard, durant el
1844, i sense guerres que fessin perdre les energies en altres necessitats, la
cultura catalana va tenir el seu moment. En la Barcelona d’aquell 1844
s’expandí la Renaixença catalana associada a un període de creixement social,
polític i econòmic. Es feia més que evident que l’absència de guerres
borbòniques per al poder permetien la millora de vida de tots els altres. En
altres paraules, dos segles de conflictes dinàstics havien enrederit l’economia
nacional. Ara, i gràcies a les noves millores tecnològiques, econòmiques i
mercantils, va sorgir un nou estament cultural català que disposava de temps i
diners per convocar la Renaixença. Fins aquell moment la llengua, història i
cultura catalanes no gaudien de massa reconeixement. La corona borbònica, i la
burgesia que l’imitava, havien deixat al catalanisme com quelcom roí i de baixa
categoria. De fet molts burgesos catalans parlaven el castellà per semblar més
sofisticats, elegants i cultes. El català era considerat per tant una llengua
rural, barroera i d’ignorants, un patois per als francesos. D’altra
banda, la majoria de documents redactats en aquella època, per no dir gairebé
tots, ho eren en castellà, mostra d’aquell rebuig cap al català des de les
institucions hegemòniques i des de les classes benestants. Però la Renaixença
va capgirar aquella tendència provocada per la corona borbònica. Ara un seguici
de cultes catalans recuperarien llengua, cultura, història i tradicions
dissoltes. Els Jocs Florals de 1859 en serien una mostra. En conjunt s’estava
vivint una etapa de bonança i expansió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp