Durant el 1542 l’expansió del
cristianisme protestant va fer trontollar el catolicisme vigent. Havia estat
obvi que el poder eclesiàstic del Papa i vassalls havia abusat amb jerarquies,
lleis i por sobre el poble. Ara, i sota el perill que els protestants es fessin
els amos d’Europa, el catolicisme va iniciar una reforma per aconseguir més
poder i així defensar-se de l’amenaça protestant. Fruit d’allò en fou el
Concili de Trento l’any 1542. Sota el Papa Paulo III es reuniren els caps
d’estat catòlics per assentar les bases d’un matrimoni encara més íntim entre
el poder polític feudal i el catòlic del Papa. La pràctica va consistir en
augmentar la religiositat dels fidels per fer-los més dòcils i creients. De fet
a partir de Trento sorgí un augment més que notable de cofraries. També Trento
va impulsar un major inspecció dels feligresos per tenir-ne un major control
fiscal. De fet va ordenar que en els llibres sacramentals s’anotés el nom del
batejat, del difunt o del casat, més el nom dels seus pares. Allò va fixar
ortogràficament els cognoms de les famílies cristianes o converses. Tanmateix
aquell concili va decretar també la confecció de llibres d’òbits, baptismes i
noces per exercir un control parroquial sobre l’administració dels sagraments i
per al control econòmic dels ingressos procedents dels actes sagramentals i
religiosos (Comas, 2014). D’altra banda, i per reforçar la religiositat dels
creients, Trento va fomentar moltes representacions, retaules i figures per tal
que el feligrès s’emocionés espiritualment sota la por divina i reial. Mica en
mica el penediment i la devoció va anar creixent entre els catòlics esdevenint
uns feligresos més fàcils de controlar i més difícils de convèncer pels
protestants. Tanmateix Trento impulsà també l’autoritat dels pares respecte al
consentiment en el matrimoni dels seus fills com una projecció del poder diví i
masculí sobre la família. En fi, que al final la devoció i la por a Déu va
impedir l’entrada d’idees protestants en contra del poder catòlic i reial. Però
no sols de força espiritual es defensà l’Església i el regnes catòlics dels
protestants, també de força militar.
Sota
l’amenaça protestant calia reforçar els exèrcits catòlics. Espases, piques i
armadures provenien de la indústria del ferro. Per aquella raó la Farga de
Vila–rodona va esdevenir una indústria de gran activitat i beneficis a partir
de l’any 1550. La fabricació de ganivets, punyals, espases i llances esdevenia
fonamental per a aquella empresa de la guerra. De fet hi eren contractats 33
daguers i 9 ferrers, senyal de la gran demanda de material militar. També
sembla que al poble de Vila–rodona li anaven bé les coses. Els registres que es
conserven de l’època semblen confluir en una mateixa direcció, un augment
evident de la població local. Segons els fogatges de 1553, o registre del
nombre de focs per al pagament d’impostos, més els capbreus de 1568, o
escriptura pública entre vasalls i senyors pel domini útil de cases o terres, i
la llista del precepte Pasqual 1591, o llista d’ús parroquial per al control
dels comportaments religiosos dels membres de la comunitat, la població de
Vila–rodona va assolir aproximadament els 800 vilatans, el doble de feia uns
quaranta anys. Tot i així les tres fonts no encaixaven a la perfecció senyal
que molts habitants no ho declaraven tot per estalviar-se el pagament d’alguns
impostos. De fet el bisbe, com senyor jurisdiccional i baró de Vila-rodona,
cobrava els impostos de Vila–rodona sota una Església poderosa i àvida de noves
terres. Per exemple l’any 1556 s’esdevingué un litigi per la propietat de la
població veïna Rodonyà entre el noble Francesc Joan de Tamarit contra
l’arquebisbe de Tarragona. Tot plegat, nobles, rei i Església pugnaven per
mantenir el poder i les propietats en aquell marc de creixement. Però prop
l’any 1560 aquell petit període de bonança es va truncar quan el regnat de
Felipe II va decidir fer un gir, i sobretot a favor de la Inquisició amb més de
11.000 sentències. Del cert que a partir dels monarques de la Casa d’Àustria la
Inquisició va gaudir d’un poder gairebé il·limitat fent dels segles XVI i XVII
una autèntica etapa de terror. En allò la Inquisició hi veia una gran font
d’ingressos gràcies a la confiscació de béns dels processats. Molts jueus
conversos, així empaitats per la Inquisició, es feren contraris a la Casa
d’Àustria. Però el gir de Felipe II no sols fou en contra dels semites. Una nova diana s'albirava a l'horitzó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp