Les necessitats de moneda del
regne no s’aturaren ni abolint els Usatges ni venent propietats conquerides.
Per una banda els Reis Catòlics s’havien endeutat molt amb la guerra de
Granada, i per l’altra la Inquisició i els aldarulls populars feien pressió per
tal que la corona prengués una decisió al respecte dels pocs jueus que
quedaven. De fet fa feia dècades que l’antisemitisme havia fet fugir molts
jueus de la península. Tot i així la Corona va fer els seus números i va
adonar-se que li sortia profitosa l’expulsió total dels jueus. Amb aquesta
acció s’assolien tres fonts d’ingressos, una la desaparició dels deutes
contrets entre Reis Catòlics i prestadors jueus, l’altra els beneficis que
obtindrien els reis venent els béns confiscats als semites, i per últim les
taxes que imposarien als jueus per tal de poder marxar si es negaven a la
conversió. I així fou que durant el 31 de març de 1492 els Reis Catòlics
promulgaren l’edicte d’expulsió dels jueus deixant que la Inquisició entrés a
formar part del poder. Aquesta ara perseguiria tota mena de causa semita per
petita que fos. Al final uns 10.000 jueus marxaren cap a Àfrica i Orient mentre
uns 40.000 es convertiren al catolicisme sota nous noms cristians. Normalment
es feien batejar amb el cognom del qui
els apadrinava, amb el del bisbe de la diòcesi, amb el del senyor feudal o amb
el topònim de la vila. La Inquisició però, no va parar de vigilar aquells
conversos amb ganes d’enxampar i torturar aquell qui encara practiqués el
judaisme. Els mètodes per a tal fita foren brutals i sense cap garantia
processal: es potenciava l’abundor de delators gràcies al secret del seu
anonimat, no es comunicaven els càrrecs als detinguts deixant-los en mans de la
tortura, les confessions eren obtingudes sota el dolor i la mutilació, els béns
dels condemnats passaven a enriquir la grassa Inquisició i Església, i
finalment les cremes o humiliacions dels culpables eren executades en
cridaneres exhibicions públiques, els anomenats actes de fe. Durant
aquella dècada dels noranta, més de 3.000 persones foren condemnades a mort per
la Inquisició a Catalunya. Per sort la meitat varen assolir fugir i sols foren
cremats en efígie. En fi, que la Inquisició tenia sota el pànic als conversos.
Aquests, a fi de dissimular llur fe, exageraven el seu cristianisme menjant
porc a tort i a dret, rebutjant tot allò que semblés mínimament semita, o
treballant fort el dissabte lluny del seu sabbat. Aquest últim fet
comportà dues coses, una expressió catalana molt popular, fer dissabte,
i les ostentoses matances de porc públiques de molts pobles. Un exemple d’això
en foren les de Santa Coloma de Queralt on hi havia hagut un important call
jueu.
La marxa de molts jueus va alliberar a
molts dels deutes contrets, de fet ara Castella disposava d’una bona bossa de
diners per a noves i arriscades empreses. Els portuguesos feia temps que
navegaven descobrint noves terres i les cartes marines esdevenien gairebé
secrets d’Estat. Castella no s’ho volia perdre i l’Atlàntic restava per
descobrir. El viatge més emblemàtic fou el de Cristòfol Colom que arribà per
primer cop a Amèrica aquell mateix 1492. El primer fou recolzat moralment i
políticament per dos importants homes d’orígens jueus i amb família perseguida
per la Inquisició. Ells foren Lluís de Santàngel, escribà, i Gabriel Sanchís,
tresorer reial. Ells facilitaren el contacte entre Colom i els Reis Catòlics, i
el primer va fer un préstec privat de 1.140.000 maravedís per al primer viatge.
El segon fou sufragat àmpliament per la corona gràcies a les múltiples
confiscacions de béns jueus (Forcano, 2014).
Mentre
tot això bullia per Castella, i durant el mateix 1492, l'Església creixia sense la competència jueva. Moltes comunitats catòliques varen gaudir d'una expansió en divises, membres i convents. Vet aquí que els pares Servites, o
Servents de Maria, varen poder establir una petita comunitat a l’ermita de Sant Llorenç de
Vila–rodona. Aquella petita ermita d’orígens medievals havia donat tres coses a
Vila–rodona, el primer nucli religiós, el primer monestir i el seu sant patró, Sant Llorenç. De fet avui dia, i cada 10 d'agost, Sant Llorenç regenta la Festa Major de Vila-rodona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp