Durant el 1961 es creen els Setze
Jutges i s’inicia el moviment de la Nova Cançó. Òbviament Franco i els seus no
hi estaven d’acord però la repressió franquista, tot i prohibir el català en
els missatges del telègraf, ja deixava fer algunes coses. Per exemple, i durant
el 1962, es va fundar la nova l’Editorial 62 que publicaria autors locals. Sota
aquell context, i a Vila–rodona, s’anaven coent grans idees que per desgràcia
costaven molt cares. Dos en foren els exemples d’allò. Un primer la bassa per a
regar, i un segon molt més ambiciós, un local per a tot el poble.
El primer projecte va néixer de la
dificultat de regar totes les hortes, sobretot durant l’estiu. Aquell problema
feia anys que flagel·lava als pagesos. Una solució que es proposà fou la
construcció d’una gran bassa. Amb aquella es recolliria l’aigua nocturna del
rec que retornava al riu. Acumulada així es podria aprofitar per regar en
escreix els horts de la vila. I així fou que aquell 1962 l’Ajuntament va
comprar per 35.000 pessetes un terreny a l’Horta de Dalt de Maria Helena
Valentí. La intenció era ubicar-hi allí la bassa. El problema era poder pagar
aquella construcció.
El segon projecte el mostrava l’antic
cafè de El Molí. Sols l’entrada ja cridava reformes urgents. El pes del temps,
dels balls i de les tensions vilatanes l’havien fet perdre la lluïssor d’inicis
de segle. Però, i per l’altra, al de La Societat li passava el mateix. Davant
d’aquella necessitat es va crear una comissió per tractar aquell tema.
D’aquella en sorgí una idea, la de construir un nou edifici per dissoldre les
tibantors entre El Molí dels conservadors i La Societat dels republicans. La
guerra ja havia fet prou mal i calia modernitzar Vila–rodona. Com va dir el
constructor Josep Busquets Alegret, seria un local de la població i no de
cap partit. Òbviament la proposta enlairà defensors i detractors mentre en
Busquets no parà de trucar portes per convèncer als vilatans. Intents de posar
pals a les rodes vingueren, fins i tot algú va influir en els continguts d’una
conferència en contra un casal sense partidisme polític. I com no, alguns
conservadors del poble, varen fer pressió per tal que fos el seu local, El
Molí, el benefactor de les possibles reformes. Finalment, i sota la tossuderia
d’en Josep Busquets, una majoria recolzà el nou edifici de El Casal de Vila -
rodona. I novament el gran escull, la pela.
Mentre les veus contràries al règim s’alçaven
per arreu, la Nova Cançó feia de les seves, i fins i tot alguns sectors de
l’església es mostraven clarament crítics. L’any 1963 l’abat de Montserrat va
fer unes declaracions al diari francès Le Monde en contra del franquisme. Anys
més tard, durant el 1966, la caputxinada va ressonar a la Universitat de
Barcelona, i aquell mateix any una manifestació de capellans va clamar en
contra les tortures del règim. Vila–rodona, amb un sector crític creixent, ja
no era tan aliena a la realitat política. Però les prioritats de sempre li
reclamaven majors atencions, l’aigua. De l’11 al 15 de setembre d’aquell 1963
s’esdevingueren intenses pluges en la capçalera del Gaià que provocaren una
forta crescuda. A Valls, per exemple, precipitaren 155 mm, 100 dels quals en
poc més d’una hora (Gavaldà, 2010). Cada cop quedava més clar que pluja de
100 en capçalera, gaianada forta per la llera.
Però aquell any a Vila–rodona li va
tocar la grossa, i no va ser la loteria nacional, sinó un gest del qui havia
marxat l’any 1927 a Mèxic, Enric Benet i Arnavat. Aquell, encara a Mêxic, va
visitar Vila–rodona aquell 1963 per descobrir com havia desmillorat el poble.
Se li va fer ben palès que El Molí i La Societat estaven igual que com els
recordava, però molt més envellits. De fet ja n’havia parlat d’allò amb amics,
batlle i autoritats. La sorpresa fou quant dies més tard, concretament el 26
d’agost, i des de Barcelona, va realitzar una transferència abans de marxar a
Mèxic. A l’endemà va enviar una carta a l’alcalde, Josep Barril Miquel, i al
president de la Cooperativa, Josep Rabadà Marcet, comunicant la quantitat i el
compte en la Caixa de Pensions. I allí estaven, 1.500.000 de pessetes de
l’època per reformar els cafès, fer un cinema nou per a la quitxalla i renovar
el dels adults (Santesmases, 2012). Aquella donació recordava la que Artur
Mundet, també un català a Mèxic, havia fet recentment a Barcelona per a la
construcció de les Llars Mundet. A diferència d’en Mundet, en Benet no va veure
el seu projecte acabat. Per desgràcia, i a Mèxic, quatre setmanes més tard va
morir sobtadament. Allò va deixar en mans del poble els diners i el seu
objectiu. Sort o desgràcia?
Durant l’any 1964 la proposta de fer un
nou local més gran i més modern per oblidar els antics, vells i rivals, Molí i
Societat, estava en boca del poble. El diumenge, 29 de novembre d’aquell 1964,
la comissió assignada per debatre l’assumpte va votar a favor que el veïns
decidissin que preferien, si reformar els vells o fer-ne un de nou. Cal
recordar aquí el paper que Josep Busquets va fer al respecte. Anant casa per
casa, i argumentant en contra d’alguns conservadors, va fer bona pedagogia del
que calia fer, un nou casal sense partidismes, per tal d’evitar el que no calia
fer, repetir els errors polítics del passat. I el 20 de desembre s’aprovà per
assemblea veïnal que un nou Casal seria enlairat sobre el pati cedit pel celler
de la Cooperativa, l’antic sindicat conservador. Allò canviaria la vida del
poble per sempre més.
D’aquella manera s’endegà el projecte
del Casal de Vila–rodona (Santesmases, 2012). El problema era que aquella idea
era més ambiciosa que la pagada per Enric Benet, és a dir, calien més diners
(Santesmases, 2012). Per beneir aquella situació, i entre el 6 i el 10
d’octubre de 1965, uns forts aiguats es feren sentir per tot el Camp de
Tarragona. La gaianada pertinent no hi faltà. De fet les pluges ja ho indicaren.
A Tarragona caigueren uns 220 litres per metre quadrat i a la veïna població de
Bràfim foren uns 106 (Gavaldà, 2010).
Independentment d’aquells aiguats, el
poble era conscient que calien altres fons de finançament per a la construcció
del nou local social. Per a aconseguir més cabals es proposà la participació de
totes les famílies del poble com a socis del nou Casal. La quota mínima havia
de ser de 2.000 pessetes pagable a terminis o en quotes de treball. La resposta
fou aclaparadora ja que la majoria de llars s’hi bolcaren, fins i tot els que
havien marxat del poble. Es recolliren unes 850.000 pessetes. Tot i així
algunes famílies, molt poques, es negaren a fer-se sòcies, però els seus fills
s’hi acabaren fent posteriorment. Amb tot es comprà un hort per a poder fer el
cinema i la sala de ball. El nou Casal buscava un gran espai modern on
encabir-hi qualsevol acte social amb tot el poble dins. Molí i Societat, per
dimensions i rivalitat, mai no ho hagueren permès.
Finalment les obres del nou Casal s’iniciaren
el juliol d’aquell 1965 amb la participació i l’efervescència de gairebé tota
Vila–rodona. Els diumenges resultaven d’especial il·lusió amb una munió de
voluntaris treballant en aquella obra. Per afegir més eufòria, i també gràcies
a la donació d’Enric Benet, es construí el nou cinema Parroquial per a la
quitxalla, o Cine Poll. L’antic havia estat en els baixos de
l’Ajuntament, però el nou seria edificat sobre l’hort del convent de les
Filipenses. Prèviament el Patronat Benet va cedir els terrenys a la parròquia.
Aquell cinema s’obrí aquell mateix novembre de 1965 i tot just un any més tard
ho va fer el nou local social. Aquella Fira de 1966, i amb la presència del
governador civil de la província, Rafel Fernández Martínez, s’inaugurava el nou
Casal de Vila–rodona (Santesmases, 2012), una fita on se superava la rivalitat,
les rancúnies i els recels de segles entre liberals i carlins, entre
progressistes i conservadors, i entre republicans i franquistes. Aquella
entitat cultural i lúdica del poble substituí per sempre més el bipartidisme
entre El Molí de dretes i la Societat d’esquerres. Ambdós cafès tancaren les
portes davant un Casal que unificava el poble. Tot i així alguns vilatans es
resistiren a compartir aquell espai comú de cinema, cafè i tertúlies. Però en
conjunt les bèsties del passat s’havien dissipat. Sols en restaven les que el
cartell d’aquella Fira esmentava, la clàssica fira de bestiar. I com manava el
costum medieval, equins i bovins es concentraven a la paret est del castell de
Vila–rodona. Per desgràcia aquell mercat d’animals tenia posat el cronòmetre
enrere. En un tres i no res els tractors substituirien a tot al bestiar del
camp. La Fira medieval d’animals de dalt al castell s’esmorteïa a ritme d’un
fòssil vivent.
Amb el Casal de Vila–rodona en marxa es
va tancar l’arnat cinema de La Societat. De fet, i com s’ha dit, foren dos
cinemes nous. Un, el ja esmentat Parroquial per a la quitxalla, o Cine Poll,
on cada diumenge per la tarda es feia una sessió de cinema. I el segon era el del
Casal on s’hi projectaven pel·lícules per a adults amb doble sessió el dissabte
per la nit i el diumenge per la tarda. Normalment projectaven la dolenta primer
per passar la bona després. Molts assistents venien sols a la segona pagant una
mica menys per a la sessió. Això sí, un NODO de propaganda franquista hi estava
sempre present. Calia que el poble admirés les gràcies i les excel·lències del
règim amb un Franco pescant tonyines, caxalots o truites, quan no inaugurava un
pantà o un gran pont. Caudillo de España por la Gracia de Dios.
Amb NODO per a tots, els dos cinemes
anteriors gaudiren des de l’inici d’un gran èxit d’assistència. Gent d’altres
pobles i contrades venien a passar la tarda al Casal de Vila–rodona. Sovint
era tanta la clientela al cinema que s’havien d’afegir cadires a la sala. En
definitiva, aquell Casal de Vila–rodona significà un primer pas per a
perdonar-se una Guerra Civil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp