El PP no parava
d’anunciar un xoc de trens entre el Govern Català i el Reino de España, però
del cert que no fou un xoc, fou una segada del més poderós legalment, però amb
menys moralitat, per sobre del més feble en lleis, però amb més arguments
ètics. El Casal, el Miami i les Begues n’anaven plens de tot això mentre la
política del país anava buida de lògica. Així fou que el dijous 26 d’octubre de 2017 el president Puigdemont, i fins i tot els de
Podemos, semblaven abdicar davant una monarquia espanyola que imposava més el
“a por ellos” en contra de “con ellos”. En fi que al final els independentistes
havien fet pit i collons en contra del nacionalisme espanyol però un article de
la Constitució, el 155, els va sepultar. Aquest tema sorgia entre els membres
de l’Ajuntament de la Vila, entre els coordinadors del Centres d’Estudis del
Gaià o en les tertúlies comuns dels bars vilatans. Mentre pel camp
internacional cap recolzament. Fins i tot els irlandesos, que van assolir la
seva independència a base d’armes, ara feien ulls closos davant
l'independentisme pacífic català. Tot plegat es feia obvi que la unitat espanyola
esdevenia un interès europeu per damunt dels clams populars catalans. En fi, el
carrer ja no seria sempre seu, i menys dels demòcrates. Ara pertanyia als
demagogs europeus, sobretot els alemanys, que esperaven cobrar el bilió d’euros
del Reino de España contret amb els bancs germànics. I la dita ja ho diu, la
pela és la pela, en fi, banyut i pagar el beure. I és clar, no hi ha poder més
maleït que d’inculte pensar-se ric. I així fou que el PP va atorgar un doctor
honoris causa a una dels seus grans aliats europeus, una manera de creure’s ric
de poder i atacar el procés. Jean-Claude Juncker, membre del Partit
Popular Social Cristià, i primer ministre de Luxemburg durant 18 anys, fou
nomenat a Salamanca doctor honoris causa pel PP. I així va afirmar que els
nacionalismes eren un verí, però quins, ¿els espanyolistes o els catalanistes? Molts
de Vila-rodona veien com la declaració de l’Honoris de Jean-Claude Juncker responia als interessos polítics del Partit
Popular. Un saberut de Vila deia que aquella declaració de Juncker, i en
agraïment del seu honoris causa, era un recolzament del nacionalisme espanyol
en contra del nacionalisme català per tal d’una Espanya unida. En cas contrari
aquesta no podria pagar el deute extern a Alemanya. Vet aquí els interessos de
tots plegats, la pela. Cal preguntar-se aleshores quin nacionalisme era un
verí, el dels catalans, el dels espanyols, el dels alemanys o el de tots els
estats del món. Convindrem que un verí és una toxina, no pas un sentiment que
tots els governs defensen, el seu nacionalisme. Com deia Nietzsche, l’únic que
s’ha prohibit sempre, per principi, ha estat la veritat.
Però en un poble com Vila-rodona tot es
veia amb claredat davant un bon cafè amb aigua de Santes Creus. Molts de Vila
formaven part de diferents CDR (Comitès en Defensa de la República) i
s’informaven des de bones fonts. Resultava obvi que hi havia unes forces
d’ocupació amb nul·la sensibilitat per als catalans. Algú de Vila va comentar
que els articles 38 i 42 de la llei de Cuerpos del Estado, junt amb l’Estatut
del 2006 que Rajoy deia defensar, prohibien totalment que la Policia Nacional i
la Guardia Civil es mobilitzessin com ho feien per Catalunya. En fi, moltes
contradiccions des de l’1 d’octubre fins el 155. La pregunta cabdal era, què feia
tota aquella policia a Catalunya. La resposta era òbvia, el PP, PSOE i Cd’s,
s’havien saltat la llei a la torera. És a dir, anaven com braus en una Espanya
monàrquica, grisa i arnada. Davant aquella barbàrie alguns intel·lectuals de
Vila-rodona es queixaven dels pocs intel·lectuals ibèrics, per no dir cap, que
diguessin quelcom al respecte. Visca la cultura espanyola local, mori la causa
democràtica mundial. Així la immensa majoria de científics, escriptors i
humanistes espanyols no van dir ni piu ni quan la policia nacional va colpejar
els votants desarmats de l’1 d’octubre, ni quan el 155 es va desplegar per
Catalunya. En fi que la seva cultura pacifica no va servir per canviar la
incultura violenta. Ras i curt, no van dir ni ase ni bèstia, sols silenci a
favor de les bèsties.
Per tant a Catalunya es vivia una gran paradoxa entre dos governs,
l'espanyol i el català. Davant l'embat del 155 el Govern espanyol procurava
prohibir tot allò vinculat al procés separatista, fos o no tumultuós o pacífic.
Resultava obvi que el govern espanyol no aconseguia representar la majoria
ciutadana a Catalunya, sobretot a la independentista. I vet aquí la paradoxa, i
és que tant el govern espanyol com el català defensaven la democràcia.
L'espanyol prohibia els comicis separatistes i empresonava a més líders
catalanistes. El govern demòcrata català, sota la seva llibertat d'expressió,
defensava el debat entre unionistes i separaratistes. Resultava imperiós
definir què era democràcia per saber qui portava la raó. De nacionalistes tots
dos ho eren, uns nacionalistes espanyols i els altres catalans, però l'assumpte
és qui tenia més pes moral que l'altre, que no legal. I ja sabem que les lleis
no sempre són morals. La democràcia, i des del seu fonament il·lustrat, va
defensar la separació de poders a l'Estat. Espanya i la seva monarquia, si es
creien realment democràtiques, haurien d’haver millorat aquests fonaments.
Malauradament no ho feien i els tribunals continuaven empresonant a un bon gruix de
catalans que no havien robat, ni assassinat, ni malmès res de ningú. Mentre, el
cunyat de Felipe VI vivia a Suïssa com un Rei. Com deia Oscar Wilde, el camí de
les paradoxes és el camí de la veritat. En fi, que la ignorància afirma mentre
la paradoxa dubta.
Davant tots aquests embats el consistori
de Vila-rodona mantenia la foto de Puigdemont a la sala de plens, la bandera
catalana com a principal en el balcó i la lògica en la política comarcal. El
sentit comú, que en Rajoy predicava, estava fora de tot aquest mètode
científic. Tot i així en M. Rajoy va convocar eleccions el 21 de desembre a
Catalunya sota el 155. I els cartells electorals ho deien tot. El PP, amb un
Albiol alt de cos sencer, parlava d’una Espanya com a solució per als
espanyolistes, i per això deixava el nom català de Xavier rebaixat de tinta; el
PSC, amb la cara d’un Iceta molt passada pel photoshop, afirmava que aquest
candidat, aprimat i rejovenit, era la solució; CD’s, amb una Arrimadas de cor
seductora, deia ara sí
votarem recordant el
lema independentista de l’1 d’octubre induint la revenja als qui no volgueren
aquell referèndum; els independentistes, amb cartells més austers, proclamaven
frases de desig però vestides de sentències triomfals; i els podemites, sempre
en ambigu, anaven a la caça del vint-i-cinc per cent d’indecisos.
Mentre la democràcia de Rajoy
s’imposava amb uns comicis, a Vila-rodona els llaços grocs s’expandien. Molts
del poble, vinculats o no amb els CDR (Comitès en Defensa de la República),
demanant permís a les propietats, penjaven llaços grocs a façanes i balcons. El
pont de Vila-rodona, orfe de propietat privada, va restar vestit de llaços
grocs. La majoria de balconades també. El fet era que la història no es
construïa amb opinions sinó amb raons. Malauradament, i amb tant de groc per
Vila, algú s’alegrava dels polítics catalans empresonats, que així la cosa
anava bé, que així tots haurien de caure, que ell sí s’anomenava demòcrata
malgrat enlairà la bandera de la repressió. Repetia, aquest demòcrata, les
paraules del senador Montilla, que els polítics catalans empresonats havien
enganyat a Catalunya. Desgraciadament ningú no recordava, i en plena crisi
econòmica del 2008, que en Montilla va signar multitud de contractes que van
endeutar a tots els catalans, ¿no fou pas això una gran estafa? Potser passi
que la història no té més enemic que l’ignorant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquí pots deixar el teu comentari constructiu i per a qualsevol altra tema, ens veiem al camp